Na trpasličí planetě Ceres jsme našli organický materiál, oznámila NASA

Mise Dawn, v jejímž rámci NASA zkoumá trpasličí planetu Ceres, našla důkazy o organickém materiálu. Vědci, kteří k tomuto objevu využili spektrometr, jímž je sonda Dawn vybavena, našli stopy materiálu v kráteru Ernutet. Ten leží na severní polokouli planetky. Organické molekuly jsou pro vědce důležité v tom, že jsou nezbytným (ale nikoliv jediným dostačujícím) základem života na Zemi.

• Ceres je prvním objeveným a současně svým rovníkovým průměrem 975 km největším objektem obíhajícím mezi drahami Marsu a Jupiteru, tedy v oblasti hlavního pásu planetek. Svojí hmotností představuje asi 30 % hmotnosti pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. První půlstoletí po objevu byl považován za planetu, později za planetku. Na základě rezoluce XXVI. Generálního zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU) v srpnu 2006 v Praze, která definovala pojem planeta, byl zařazen do nové kategorie těles sluneční soustavy, mezi tzv. trpasličí planety. (wiki)

Objev rozšiřuje počet vesmírných těles v naší sluneční soustavě, kde o tomto druhu molekul víme. Organické molekuly již byly nalezené v některých druzích meteoritů a také byla jejich přítomnost pozorována na několika asteroidech. Právě s meteority sdílí Ceres celou řadu vlastností – nový objev podtrhuje toto již delší dobu naznačované spojení.

„Jde o první objev organických molekul, který byl proveden z oběžné dráhy nějakého tělesa v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem,“ uvedla Maria Cristina De Sanctis, hlavní autorka studia, v níž byl objev oznámen. Článek o nálezu vyšel v odborném časopise Science.

Podle údajů, které vědci analyzovali, pochází organický materiál přímo z trpasličí planety Ceres, nedostal se na ni tedy s jinými meteority.

Klíčové ingredience pro vznik života

Jeden ze spoluautorů studie Simone Marchi vysvětlil význam objevu takto: „Již víme, že na planetě Ceres najdeme jíly, které jsou bohaté na čpavek, vodní led, uhličitany, soli a nyní i na organický materiál. Sonda Dawn nám dala důkazy, že Ceres má klíčové ingredience pro vznik života.“

„Tento nález nám pomáhá porozumět možnému původu vody a organických materiálů na Zemi,“ dodala Julie Castillo-Rogez z Jet Propulsion Laboratory v Pasadeně.

Vědci existenci organických látek na tomto vesmírném tělese předpokládali již delší dobu, nález tedy jen potvrzuje správnost jejich úvah. Většina těchto látek leží na území velkém asi tisíc kilometrů čtverečních. Největší koncentrace je na dně kráteru Ernutet, na jeho jižním okraji a v oblasti vně kráteru směrem na jihozápad. Další stopy organických molekul byly objeveny v kráteru Inamahari asi 400 kilometrů od kráteru Ernutet.

• Organická molekula je chemicky čistá látka, která obsahuje vždy jeden nebo více atomů uhlíku.

Na fotografiích je tato hmota vidět červeně, upravené snímky pocházejí z infračerveného spektrometru sondy Dawn. „Geologický kontext objevu stále ještě zkoumáme,“ vysvětlil další ze spoluautorů studie Carle Pieters.

Mise sondy Dawn

Sonda Dawn již zkoumá Ceres téměř dva roky. Na konci února změní svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety tak, aby lépe pozorovala místa, kam doposud neviděla. Nejvíce si ale NASA slibuje od změny kurzu, který proběhne na jaře. Dawn se ocitne vůči planetce se Sluncem „za zády“, vesmírný objekt tak bude nasvícený lépe než kdy předtím.

Dawn (anglicky Úsvit) je mise NASA k největším objektům hlavního pásu planetek (oblast mezi Marsem a Jupiterem), planetce Vestě a trpasličí planetě Ceres. Odstartovala 27. září 2007 a na oběžnou dráhu prvního ze svých cílů byla navedena iontovými motory 16. července 2011.

Na sklonku roku 2012 se od Vesty vypravila na druhou část své cesty a 6. března 2015 dorazila na oběžnou dráhu Ceresu. Dawn se tak stala první sondou na oběžné dráze kolem trpasličí planety a první sondou, která během svého putování zakotvila na oběžných drahách dvou různých vesmírných těles.

Led je základem pro život

Sonda Dawn objevila na planetce Ceres led už v lednu 2016.  Pozorováním snímků kráterů vědci potvrdili dřívější teorie, že se na některých místech v nepatrné hloubce pod povrchem planetky Ceres nachází led. Zmrzlá voda prý obsahuje různé rozpuštěné soli, podobně jako v případě pozemských moří.