Po Obamovi pojmenovali devět organismů: od parazita po korálovou rybku

Je zvykem, že po politicích se často pojmenovávají různé nově objevené živočišné druhy. Výjimkou není ani americký prezident Barack Obama: jménem žádného amerického prezidenta zatím tolik organismů pojmenováno nebylo.

Jediným jiným prezidentem, po němž je pojmenováno podobné množství tvorů jako po Obamovi, je Theodore Roosevelt se sedmi zvířaty. Počet těchto jmen odráží především Obamovu oblibu mezi vědeckou komunitou, kterou jeho politika intenzivně podporovala. Seznamte se s devíti organismy, které nesou Obamovo jméno:

Sklepošík Aptostichus barackobamai

Australský biolog Jason Bond popsal 33 nových druhů pavouků sklepošíků. Spoustu z nich pojmenoval velmi popkulturně, například po komiku Stephenu Colbertovi (Aptostichus stephencolberti) nebo po netvoru sarlaccovi ze Star Wars (Aptostichus sarlacc). Ale jeden z nich dostal jméno po Baracku Obamovi – podle Bonda proto, že si ho vědec váží. Tohoto pavouka byste našli v severní Kalifornii, kde se živí hmyzem a dokonce i žábami.

Sklepošík

Candátek Etheostoma Obama

Candátek s tímto jménem žije v Tennesse. Biolog Steve Layman popsal roku 2012, že jedna z barevných variant této pestré ryby je vlastně samostatný druh. Vědec ji pojmenoval po prezidentu Obamovi proto, že stejně jako prezident klade důraz na čistou vodu.

Candátek Etheostoma Obama

Ještěr Obamadon gracillis

Před pěti miliony lety po Zemi chodil ještěr, který dostal výhružné jméno Obamodon. Samotný tvor však příliš výhružně nevypadal – měřil asi 30 centimetrů a živil se většinou hmyzem. Byl objeven a pojmenován paleontologem Nicholasem Longrichem, jemuž čelist tohoto ještěra připomněla prezidentský úsměv.

Ještěr Obamadon gracillis

Parazit Paragordius obamai

Strunovci jsou paraziti, kteří sice v larválním stadiu měří jen pár milimetrů, v dospělosti ale dorůstají až délky 30 centimetrů – parazitují však naštěstí pouze na cvrčcích. Biolog Ben Hanelt objevil roku 2012 v Keni vědě neznámý druh strunovce zajímavého především tím, že se rozmnožuje partenogenezí, tedy bez přítomnosti samců. Jméno dostal podle místa nálezu, poprvé ho našli jen 19 kilometrů od rodiště otce Baracka Obamy.

Parazit Paragordius obamai

Želví parazit Baracktrema obamai

I další tvor, jenž dostal jméno podle Baracka Obamy, je parazit. Tento ale neparazituje na cvrčcích, nýbrž na malajských sladkovodních želvách. Kladou své vejce do jejich plic, tam se z nich klubou červi. Také toto pojmenování má být podle Thomase Platta, jenž tvora objevil, rozhodně pochvalou – je stejně odolný jako americký prezident.

Želví parazit Baracktrema obamai

Lenivka Nystalus obamai

Český název tohoto ptáka podobného ledňáčkovi je lenivka. Už roku 2008 zaslechl biolog Bret Whitney při výzkumu v Austrálii hlas ptáka, který nepoznával. Když pak zvíře opravdu našel, ukázalo se i podle analýzy DNA, že jde o neznámého tvora. Obamovo jméno dostal pták roku 2013 proto, že americký prezident svými snahami o ochranu životního prostředí může zachránit biotop nejen tohoto tvora.

Lenivka Nystalus obamai

Cichlida Teleogramma obamaorum

Ryba, která dostala jméno po Obamovi, žije v řece Kongo. Jde o cichlidu, která byla objevena roku 2011 naprostou náhodou, když v řece vyschla voda. Ichtyoložka Melanie Stiassnyová, která ji objevila, se rozhodla pro jména Obama proto, že cítí prezidentův závazek vůči vědecké komunitě.

Cichlida Teleogramma obamaorum

Lišejník Caloplaca obamae

Lišejník objevený na ostrově Santa Rosa u pobřeží Kalifornie byl prvním organismem, který dostal jméno po Baracku Obamovi. I on tak byl pojmenován proto, že vědci ocenili Obamovo nadšení pro podporu vědy.

Lišejník Caloplaca obamae

Rybka Tosanoides obama

Naopak nejnověji po prezidentovi pojmenovaným organismem je nádherná korálová rybka, která byla popsána letos v červnu. Jde o jedinou endemickou rybu, která žije pouze v oblasti Papahānaumokuākea Marine National Monument – chráněné oblasti, kterou nechal zřídit právě Barack Obama.

Rybka Tosanoides obama