Motor boeingu nad Denverem podle vyšetřovatelů selhal kvůli únavě materiálu, slyšet byla hlasitá rána

Motor letadla United Airlines, který v sobotu kriticky selhal, podle americké Národní rady pro bezpečnost dopravy vykazoval známky únavy materiálu. Incident přežili všichni na palubě letounu, padající trosky nezranily ani nikoho na zemi. Společnost Boeing doporučila do odvolání nepoužívat stroje se stejným typem motoru.

Vyšetřování selhání motoru Boeingu 777
Zdroj: ČTK Autor: NTSB

Motor Pratt & Whitney PW4000 začal v sobotu čtyři minuty po vzletu z letiště v Denveru hořet. Incident podle počáteční analýzy letových záznamů a záznamů z kokpitu provázela hlasitá rána, oznámil předseda rady Robert Sumwalt. Vyšetřovatelé identifikovali menší škody na letadle, ale žádné konstrukční poškození.

Podle Sumwalta zatím není jasné, jestli má havárie stejnou příčinu jako selhání motoru, k němuž došlo při letu United Airlines na Havaj v únoru před dvěma lety. Za něj dle vyšetřovatelů mohla únava materiálu v lopatkách motoru. „Je důležité, abychom skutečně porozuměli faktům, okolnostem a podmínkám v případě této nehody, než ji začneme srovnávat s jinou,“ vysvětlil předseda Národní rady pro bezpečnost dopravy.

Motor PW4000 má 128 letadel Boeing 777, tedy méně než deset procent z více než šestnácti stovek těchto letounů. Předmětem vyšetřování se stal už v prosinci minulého roku, kdy japonské úřady identifikovaly dvě poškozené lopatky u letounu 777 tamních aerolinek. Vyšetřování příčiny dosud trvá.

Část letadla amerických aerolinek United Airlines
Zdroj: Reuters

Další komplikace pro Boeing

V důsledku japonského zjištění se lopatkami v uvedených motorech zabývala také americká Federální letecká správa. Boeing doporučil aerolinkám letouny 777 nepoužívat, dokud správa nepředstaví postup pro kontrolu motorů. Japonské úřady tato letadla dočasně zakázaly. Zvýšenou pozornost při inspekcích doporučil aerolinkám výrobce motorů firma Pratt & Whitney.

Ačkoliv vyšetřovatelé se soustředí především na výrobce motoru a analytici neočekávají finanční dopady na Boeing, havárie představují další komplikaci pro společnost, která se zotavuje z krize kolem letadel Boeing 737 Max. Tento letoun zůstal po dvou tragických nehodách uzemněn téměř dva roky.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.