Ukrajinský prezident zakázal tři opoziční televize Putinova spojence

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zakázal dekretem na pět let vysílání tří televizních stanic, uvedla agentura DPA s tím, že jde o „bezprecedentní rozhodnutí“. Dekret se vztahuje na stanice 112, NewsOne a ZiK, které jsou podle listu Ukrajinska pravda pod vlivem Viktora Medvedčuka, známého spojence Vladimira Putina. Dlouhodobě šíří kremelskou propagandu spojenou s ruskou agresí proti Ukrajině na Krymu a Donbase. Opozice podle médií hodlá odpovědět pokusem o odvolání prezidenta, jehož strana má ale v parlamentu většinu.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj
Zdroj: ČTK/AP

Zelenskyj svým dekretem uvedl v platnost sankce schválené v úterý bezpečnostní radou státu. Zakázané televize, které patří mediálnímu holdingu Novosti, označily ve společném prohlášení sankce za „politické zúčtování s nepohodlnými médii“ pod smyšlenou záminkou.

„Jsme odhodláni bojovat za své právo vysílat pro Ukrajince a přinášet pravdu občanům,“ uvedla televize 112 na svém webu s tím, že Ukrajinci ji a další zakázané stanice nadále mohou sledovat na serveru YouTube.

Okamžité vypnutí

Sankce nařizují odnětí vysílacích licencí a frekvencí a zablokování účtů, a to po dobu pěti let. „V hlavním městě Kyjevě byly kanály ZiK, NewsOne a 112 okamžitě vypnuty,“ uvedla DPA. Úřady zákaz opozičních televizí vysvětlily údajným ohrožením národní bezpečnosti a šířením ruské propagandy.

Zakázané stanice vyjadřovaly názory proruské Medvedčukovy strany Opoziční platforma, která má oporu mezi voliči na převážně ruskojazyčném východu a jihu země. Podle nedávných průzkumů veřejného mínění by v případných parlamentních volbách mohla získat postavení druhé nejsilnější strany.

„Ukrajina byla dříve považována za relativně liberální zemi mezi bývalými sovětskými republikami, pokud jde o svobodu tisku a projevu,“ dodala DPA.

„Probudili jsme se dnes v jiné zemi. Během noci –⁠ ďáblové vždy řádí v noci –⁠ poprvé za celou dobu existence nezávislé Ukrajiny vypnuli hned tři populární zpravodajské televize najednou,“ prohlásil v parlamentu místopředseda Opoziční platformy Vadym Rabinovyč podle listu Ukrajinska pravda. Zelenskyj podle něj potlačováním svobody slova zpochybnil evropskou budoucnost Ukrajiny. Zákaz televizí nezávislých na nynější vládě přirovnal k pálení knih v éře fašismu.