Pandemie ukázala úroveň digitální výuky v německých školách. Podle rodičů je podprůměrná

V Německu se s uvolňováním protipandemických opatření v minulých týdnech otevřely školy, zpravidla ale jen v omezeném režimu. Například ve spolkové zemi Berlín se školy vrátí po karanténě do běžného provozu až se začátkem nového školního roku. A to přesto, že rodiče požadovali rychlejší návrat dětí do lavic. Mnozí si navíc stěžují na absenci on-line výuky.

Video Události
video

Události ČT: Německo zaostává v digitalizaci školství

Rodiče s dětmi protestovali před berlínskou radnicí. Tvrdí, že na ně vláda v průběhu pandemie zapomněla. „Rodiče už opravdu melou z posledního,“ upozornil Sebastian Heimann ze Spolkového sdružení rodičů. Vyčerpání doléhá podle průzkumu na polovinu z nich.

V německých školách se sice opět učí, většina žáků však absolvuje jen několik hodin týdně a jen několik procent z nich může využít digitálního vyučování na dálku. „V oblasti digitalizace školství je Německo podprůměrné. V Dánsku využívají digitální technologie na denní bázi téměř všechny školy. V Německu je jich asi pět procent,“ přibližuje Heimann.

Z pohledu učitele i rodiče zná tento problém i Karolína Pribylová, která vyučuje na soukromém berlínském gymnáziu. Digitální lekce škola spustila hned druhý den po uzavření. „U syna, což je státní gymnázium s přírodovědným zaměřením, jsem předpokládala, že to bude fungovat perfektně, ale nefungovalo nic,“ stěžuje si Pribylová.

Digitální pakt zatím výrazný posun nepřinesl

Už před více než rokem schválil parlament takzvaný digitální pakt, tedy mimo jiné pět miliard eur určených výlučně na digitalizaci školství. Podle kritiků je ale tato suma jen nablýskanou fasádou, která zakrývá skutečný stav německých škol. Ty dokázaly zatím vyčerpat jen asi dvě procenta částky, často kvůli byrokracii a strachu o bezpečnost dat.

S krizí kolem koronaviru ale vycítily šanci některé německé firmy. Třeba donedávna malý berlínský startup Sofatutor, který nabízí platformu pro digitální vyučování. „Zaznamenali jsme pětinásobný nárůst poptávky, naši platformu využívá týdně 1,5 milionu školáků,“ potvrzuje zakladatel Stephan Bayer.

Mladý podnikatel i někteří rodiče se ale zároveň ptají, zda s koncem karantény neskončí digitalizace v Německu opět na vedlejší koleji.