Tragédie ve Španělsku: Při nehodě vlaku zemřelo 80 lidí

Madrid - Při středeční nehodě vlaku nedaleko španělského Santiaga de Compostela zemřelo nejméně 80 lidí. Nemocnice ošetřily celkem 178 lidí, z nichž 95 dosud zůstává v péči lékařů, uvedla galicijská ministryně zdravotnictví. V kritickém stavu je podle ní v současnosti 36 zraněných, z toho čtyři děti. Vykolejení soupravy zřejmě způsobila její vysoká rychlost. Španělské úřady vyloučily, že by šlo o teroristický útok; vyhlásili třídenní státní smutek. Policie začala vyšetřovat strojvedoucího.

Lubica Zlochová, spolupracovnice ČT

„Na místě neštěstí se celou noc pracovalo. Záchranáři se stále snaží vyprostit další mrtvá těla z vlakových souprav. V nemocnicích bojují o život další zranění. Odborníci odhadují, že vlak mohl jet rychlostí až okolo 190 kilometrů za hodinu, v ostré zatáčce potom vykolejil. Nejvíce utrpěla střední část soupravy.“

Po nehodě zůstalo mnoho lidí uvězněno ve vagonech. Záchranáři se k nim snažili dostat přes zdeformované části vlaku. Snímky zpravodajských agentur ukazují obraz zkázy - na trati kolem povalujících se vagonů leží lidská těla zakrytá ručníky a dekami. Galicijský regionální šéf popsal místo nehody jako „scény z pekla“.

Jeden ze svědků události popsal rozhlasové stanici Radio Galega, že slyšel mohutnou explozi a viděl, jak se jeden z vagonů u konce soupravy vymrštil a odlétl několik metrů. „Podle našich údajů bylo ve vlaku asi 247 pasažérů. Vykolejení bylo velmi devastující, vagony se dostaly na protější stranu trati a stále nevíme, k čemu tady došlo,“ prohlásil člen galicijské vlády Samuel Juarez.

Vlak přepravoval pasažéry na trase z Madridu do města Ferrol na severozápadě země. Vykolejil ve 20:42 SELČ v zatáčce nedaleko španělského poutního města, kam se zrovna lidé sjížděli na tradiční slavnost. Ta byla v reakci na tragédii zrušena. „Festival jsme samozřejmě zrušili a teď připravujeme důstojné prostory pro rodiny obětí, očekáváme i návštěvy příbuzných v centrální nemocnici,“ uvedl starosta Santiaga de Compostela.

Jindřich Kubovský, velvyslanectví ČR v Madridu:

„Zatím nemáme informace o tom, že by mezi oběťmi byli čeští občané, ale je potřeba říci, že bylo identifikováno pouze 9 obětí.“

Podle úřadů regionu Galicie byli mezitím již všichni zranění identifikováni, známa jsou také jména většiny mrtvých, národnost však nikoli. Podle předběžných zpráv je mezi zraněnými několik Američanů a nejméně jeden Brit. Španělské ministerstvo zahraničí uvedlo, že mezi dosud identifikovanými mrtvými jsou nejméně tři cizinci.

Vykolejilo celkem 13 vagonů. Šlo o vlak Alvia, což je jeden z nejrychlejších typů strojů na španělské železnici. Španělský list ABC na svém webu označil za údajnou příčinu nehody příliš velkou rychlost vjezdu soupravy do zatáčky. Rychlovlak Alvia jezdí rychlostí až 250 kilometrů v hodině. V oblasti u Santiaga de Compostela ale musí jet omezenou rychlostí kvůli řadě zatáček na trati. Podle nepotvrzené informace deníku ABC ale souprava vjela do zatáčky dvojnásobnou rychlostí, než jaká je na tomto úseku trati povolená.

Premiér Mariano Rajoy v celém Španělsku vyhlásí třídenní státní smutek

Solidarita ve Španělsku je obrovská. Premiér Mariano Rajoy, který před polednem dorazil na místo tragédie, oznámil, že v celém Španělsku vyhlásí třídenní státní smutek. „Nebudete sami,“ vzkázal viditelně dojatý Rajoy rodinám obětí. Rodák ze Santiaga de Compostela zároveň poděkoval místním lidem, kteří ve velkém pomáhali zachraňovat zraněné a stáli fronty v nemocnicích, aby mohli darovat nedostávající se krev. Té už je podle nemocnic dostatek. „Díky všem, je to velmi posilující,“ řekl. Na místo tragédie vyrazil rovněž španělský král Juan Carlos, který chce osobně vyjádřit zasaženým lidem svou účast. Událost jej „naplnila bolestí a smutkem“, uvedl král v prohlášení.

O neštěstí byl informován také papež František, který je na své první zahraniční cestě v Brazílii. František sdílí bolest postižených rodin a vyzývá věřící k modlitbám za mrtvé a zraněné, řekl papežův mluvčí Federico Lombardi na tiskové konferenci v Riu de Janeiru.

Deník El País s odvoláním na zdroje obeznámené s vyšetřováním uvedl, že vlak do zatáčky vjel rychlostí 190 kilometrů v hodině. Potvrdil to údajně jeden ze dvou strojvedoucích, kteří oba nehodu přežili. Strojvedoucí podle listu El País krátce po nehodě komunikoval vysílačkou s nedalekou stanicí. Tvrdil, že má bolesti v zádech a není schopen dostat se z kabiny. „Doufám, že nebudou mrtví, protože bych je měl na svědomí,“ prohlásil údajně. V současné době s ním probíhá vyšetřování.

Nehoda byla druhou nejhorší v Evropě za 20 let. Více obětí, 101, si vyžádala jen nehoda německého rychlovlaku u města Eschede v červnu 1998. Ještě více lidí zemřelo na železnici, a to také ve Španělsku, v březnu 2003, tehdy se ale jednalo o sérii teroristických útoků se 191 mrtvými. 

Nejhorší železniční nehody v Evropě za posledních dvacet let:

101 mrtvých, 88 zraněných - 3. června 1998 (Německo)

Havárie rychlovlaku ICE, který vykolejil poblíž Eschede z důvodu technické závady na jednom z kol. Část narazila do podpěry silničního mostu, který se zřítil.

Nejméně 77 mrtvých, 140 zraněných  - 24. července 2013 (Španělsko)

Rychlovlak Alvia na trase z Madridu do města Ferrol vykolejil v zatáčce nedaleko poutního města Santiago de Compostela. 

47 mrtvých, 200 zraněných - 23. ledna 2006 (Černá Hora)

Osobní vlak po výjezdu z tunelu vykolejil u obce Bioce asi deset kilometrů severně od Podgorice. Souprava se zřítila do rokle, kterou protéká řeka Morača.

31 mrtvých, 400 zraněných  - 5. října 1999 (Británie)

Srážka dvou rychlíků poblíž londýnského Paddingtonského nádraží v době ranní dopravní špičky. Jeden z vlaků projel na červenou a zabezpečovací zařízení jej nezvládlo zastavit.

23 mrtvých, 11 zraněných - 22. září 2006 (Německo)

Magnetický vlak Transrapid, využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům, narazil nedaleko města Lingen v severozápadním Německu v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati.

21 mrtvých, 86 zraněných - 31. března 1997 (Španělsko)

Vlak Intercity Miguel de Unamuno vykolejil u města Uharte-Arakil v provincii Navarra. Příčinou nehody byla nejspíš vysoká rychlost.

19 mrtvých - 24. června 1995 (Česká republika)

U obce Krouna na Chrudimsku po srážce osobního vlaku s nákladním zemřelo 19 lidí, čtyři byli těžce zraněni. Osobní motorový vůz se srazil se čtyřmi rozjetými vagony, které ujely při posunu. Tragédii zavinila nedbalost a porušení předpisů.

19 mrtvých, 30 zraněných - 4. ledna 2000 (Norsko)

Srážka rychlíku s osobním vlakem na nádraží Aasta východně od norského města Lillehammer. Jeden ze strojvůdců přehlédl červený signál k zastavení a pokračoval v jízdě.

19 mrtvých, 40 zraněných  - 3. června 2003 (Španělsko)

Rychlík na trati Madrid–Cartagena se u zastávky Chinchilla nedaleko města Albacete srazil s nákladním vlakem. Přednosta stanice dal tehdy špatné znamení a strojvůdce rychlíku bez dovolení vyjel z nádraží.