Poslední zpráva z argentinské ponorky San Juan: ventilací k nám vniká voda, baterie zkratují

Argentinská televize A24 zveřejnila poslední zprávu, která přišla z hledané ponorky San Juan 15. listopadu. Vyplývá z ní, že se do ponorky dostala voda. Ta způsobila zkrat, požár a poškození baterií. Od té doby po ponorce se 44 lidmi na palubě pátrají neúspěšné záchranné týmy více než desítky zemí. Podle expertů je nepravděpodobné, že by posádka havárii přežila.

Pohřešovaná argentinská ponorka
Zdroj: ČTK/imago stock&people/TELAM

Poslední zprávu poslala ponorka 15. listopadu v 8:52, když se nacházela asi 450 kilometrů od jihovýchodního pobřeží Argentiny. „Mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím č. 3, způsobila zkrat a požár těchto baterií, které jsou vyřazeny z provozu. Momentálně jsme ponořeni s odděleným okruhem. Žádné zprávy o personálu, budu vás informovat,“ hlásil radiovou komunikací velitel ponorky na základnu. 

Od té doby o ní nejsou žádné informace. Týmy z více než desítky zemí, včetně USA a Ruska, vybavené nejmodernější technikou dosud po ponorce marně pátrají.

Imploze na palubě

Mluvčí námořnictva Enrique Balbi novinářům řekl, že požár mohl spotřebovat větší množství vzduchu a že zřejmě na ponorce došlo k implozi. Tedy opaku exploze, což znamená, že se objekt kvůli nedostatečnému vyrovnání tlaků zhroutí sám do sebe.

Podle expertů je šance na přežití posádky, v níž je i jedna žena, téměř nulová. Za normálních okolností taková ponorka vyplouvá jednou denně na hladinu, aby doplnila vzduch a nabila baterie. Pokud ale byla nucena zůstat pod hladinou, vydržela by posádka se vzduchem podle odhadu expertů maximálně tak deset dní.

Podle Balbiho posádka vyřadila jeden okruh a pokračovala v plavbě. Jelikož ale hlásila technické potíže, dostala ze základny pokyn ukončit kontrolu ilegálního lovu a vrátit se nejkratší cestou do přístavu Mar del Plata. Tam už ale nedorazila. 

Ponorka San Juan pochází z roku 1983

Šestašedesát metrů dlouhá a sedm metrů široká ponorka San Juan, vyrobená v roce 1983 v Německu, je z třídy TR-1700 dieselelektrických útočných ponorek. Je poháněna čtyřmi dieselovými motory, čtyřmi generátory a jedním elektromotorem.

Jde sice o útočnou ponorku vojenského námořnictva, která má i tubusy pro torpéda, bitevní akce se ale nikdy neúčastnila. Mluvčí armády v pondělí uvedl, že ponorka neměla na palubě torpéda.

Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985, tedy tři roky po válce s Británií o Falklandy. V letech 2007 až 2014 prošla ponorka renovací.