Čelní srážku vlaků v jižní Itálii nepřežilo nejméně 27 lidí

Čelní srážka regionálních vlaků na jihu Itálie si vyžádala nejméně 27 obětí. Přes padesát dalších lidí utrpělo zranění. Premiér Matteo Renzi na místě nehody slíbil důkladné vyšetření. Jde o jednu z nejtragičtějších událostí na italských železnicích.

Na místě tragédie pokračuje vyprošťování zraněných ze zdemolovaných vagonů, předpokládá se, že bilance neštěstí dál poroste. Podle médií jeden z vlaků opustil předčasně stanici a na jednokolejné trati se dostal do střetu s další soupravou. Úřady se k příčině nehody zatím nevyjádřily.

Jedná se o jednu z největších železničních nehod v historii Itálie. Na místo dorazila více než stovka sanitek. Záchranné práce komplikuje fakt, že k nehodě došlo uprostřed volné krajiny. Těžce zraněné proto převážely do nemocnic vrtulníky. Pro lehčí případy na místě vznikla polní nemocnice.

Zničený vagon na trati severně od Bari
Zdroj: Reuters

České ministerstvo zahraničí zatím nemá informace o tom, že by mezi oběťmi byli Češi. Podle Ireny Valentové z tiskového odboru ministerstva je česká ambasáda v Římě v kontaktu s místními úřady a policií.

Asi dvě desítky cestujících jsou v kritickém stavu. „Byla to děsivá scéna. Nejvíc šokující věc, jakou jsem v životě viděl,“ popsal místo tragédie jeden ze zasahujících policistů. Na místo dorazil jako jeden z prvních. „Všude byli mrtví, někteří lidé hledali pomoc, plakali. Byla to nejošklivější scéna mého života.“

„Záchranáři očekávali srážku vlaků, ale ne to, že první dva vagony obou souprav budou zcela zdemolované. Podle některých záchranářů to vypadalo jako trosky po letecké havárii,“ dodala italská spolupracovnice ČT Vědunka Lunardi.

Chyba signalizace, nebo člověka?

Následky srážky vlaků na jihovýchodě Itálie
Zdroj: Reuters

Neštěstí se stalo na regionální trati mezi městy Ruvo di Puglia a Corato. Linkou podle listu La Repubblica cestuje obvykle mnoho lidí – především studenti a osoby dojíždějící za prací.

Podle italských médií stojí za tragédií pravděpodobně lidská chyba. Měl se jí dopustit operátor, který vypustil vlak ze stanice předčasně. Srážka na jednokolejné trati byla nevyhnutelná.

„V inkriminovaném úseku tratě se prováděly práce. V tomto okamžiku není jisté, zda se jednalo o selhání někoho, kdo řídil vlaky, nebo zda selhala signalizace,“ dodal spolupracovník ČT v Itálii Josef Kašpar. 

Svou roli mohlo sehrát i počasí – na jihu Itálie panují čtyřicetistupňová vedra.

Trať spravuje společnost Ferrotramviaria, kterou denně využívají tisíce lidí prostřednictvím zhruba 200 vlakových linek.

„Příčiny nehody zatím neznáme, zahájili jsme vyšetřování. Operujeme se 196 vlaky denně, nikdy se nám nic takového nestalo. Na místě jsou k dispozici všichni technici, prioritou je zvládnout množství dojíždějících, kteří tuto trasu denně využívají. Budeme je přepravovat autobusy,“ oznámil mluvčí společnosti Ferrotramviaria.

Železniční společnost vyjádřila rodinám obětí havárie soustrast a nabídla veškeré prostředky pro pomoc. Premiér Renzi zrušil svou cestu do Milána a večer dorazil na místo nehody.

Tragédie vzbudila vlnu solidarity na sociálních sítích. Region Apulia požádal lidi o darování krve. „Tato zpráva měla za dvě hodiny více než sedm tisíc sdílení,“ uvedla Vendula Vaňková, která žije v Itálii.

Poslední velké železniční neštěstí v Itálii se stalo v červnu 2009, kdy po vykolejení nákladního vlaku v severoitalském městě Viareggio explodovala cisterna se zkapalněným plynem. Neštěstí si vyžádalo 32 obětí a 25 zraněných.