Vesmírnou stanici ISS by v budoucnu mohla nahradit vesnice na Měsíci

Šedesát let poté, co člověk poprvé zanechal na Měsíci svou stopu, by další lunární návštěvníky mohla vítat malá vesnice. Mezinárodní vesmírná stanice ISS totiž za pár let doslouží a částečně by ji mohlo nahradit vybudování základny na měsíčním povrchu, a to už do roku 2030.

Pustý Měsíc by brzy mohl posloužit jako stanoviště pro vesmírnou posádku ze Země. Snem šéfa Evropské vesmírné agentury je vesnice, ve které by vedle sebe fungovaly projekty různých zemí. Vybudovalo by ji vozítko, které by nejdříve nafouklo ochrannou halu. Kolem ní by pak z měsíčních materiálů vystavělo budovy, například s využitím 3D tisku. Ze Země by se nemuselo téměř nic vozit.

„Podíleli by se na tom Američani, Rusové, Číňani, Indové, Japonci a menším podílem i další země. Doufám, že budeme mít opravdu globální výzkumný plán Měsíce,“ uvedl ředitel Evropské vesmírné agentury Johann-Dietrich Woerner.

Mohlo by se podle něj začít s malou přistávací misí. „Pak by se investovalo do teleskopů na vzdálené straně Měsíce. Sloužily by řadě uživatelů pro různé účely, vše by ale bylo na jednom místě,“ přiblížil Woerner.

Horizont ČT: Stanici ISS by mohla částečně nahradit měsíční vesnice (zdroj: ČT24)

Projekt by navíc mohl pomoct i v dalších vesmírných plánech, například při objevování Marsu. Ve vesnici by astronauti mohli v případě problémů krátce přistát, případně doplnit palivo na další cesty. „Neříkám, že je vesnice na Měsíci konečným plánem. Je to jen další krok, taková zastávka v dalším objevování vesmíru,“ podotknul.

První člověk na Měsíci přistál v roce 1969

Lidé se na měsíc vydali několikrát, a to ještě v době, kdy Spojené státy americké a Sovětský svaz soupeřily v dobývání vesmíru. Zprvu měla navrch Moskva, která vypustila první družici v roce 1957 a také měla prvního člověka v kosmu o čtyři roky později. Byly to ale Spojené státy, které jako první poslaly člověka až na Měsíc. V roce 1969 udělal Neil Armstrong prvním „malým krokem“ na Měsíci „velký skok pro lidstvo“. Po třech letech ale mise Apollo skončily a lidská noha už dlouho na Měsíc nevstoupila.

S projektem měsíční vesnice už údajně několik států souhlasilo. Mohla by se tak posunout ze sféry science fiction do reality už do roku 2030. S odhadem, že by na Měsíci mohla být vybudována základna do deseti let, přišla nedávno podle nedělníku Sunday Times také skupina technologických miliardářů a vědců z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Náklady na vybudování malé základny pro několik osob na Měsíci skupina odhadla na 6,5 miliardy dolarů (157 miliard korun). Jde o zlomek částky, na niž přišel projekt letů na Měsíc. Základny až pro deset lidí by získávaly energii ze solárních panelů.