Dálnice u Vrútek zkrátí cestu do Vysokých i Nízkých Tater

Vrútky – O šestnáct kilometrů se prodloužila slovenská dálniční síť. Dobrá zpráva je to i pro české motoristy, kteří míří autem do Tater – Vysokých i Nízkých. Nový úsek dálnice D1 slouží i jako obchvat Vrútek a přivaděč k Martinu.

Šestnáctikilometrový úsek slovenské dálnice D1 Dubná Skala – Turany je zatím izolovaný od dalších částí autostrády. Na východě pokračuje až za Ružomberkom a na západě za Žilinou. Přesto má velký dopravní význam, protože odvede tranzitní dopravu z problematických partií u Vrútek a Martina, kde se provoz zahušťoval. „Po staré silnici denně projelo téměř 30 tisíc aut,“ poukázal ministr dopravy Ján Počiate. Úlevu by měl nový dálniční úsek přinést jak řidičům, tak městům a obcím u staré silnice. Součástí nového úseku je vedle hlavní trasy D1 také přivaděč na jih ke staré silnici, který by se v budoucnu měl stát součástí severo-jižní rychlostní silnice R3.

Výstavba dálnice u Vrútek není hotová v termínu. Zdržely ji finanční potíže dodavatelské společnosti Váhostav, která loni musela požádat o ochranu před věřiteli, podle Národní dálniční společnosti (NDS) ke zpoždění přispělo také špatné počasí a loňské záplavy.

Dálniční úsek Dubná Skala – Turany se vine podél Váhu a několikrát ho překonává, jeho součástí je 28 mostů. Na západě na něj naváže ještě náročnější stavba, kterou bude nejdelší slovenský silniční tunel, jehož ražba začala před měsícem. Probíhá i stavba zbytku úseku D1
k Žilině a také od Ružomberku (křižovatky Ivachnová) po křižovatku Hubová. I po jejich dokončení ale zůstane mezi Bratislavou a Popradem jeden chybějící úsek, a to mezi Turany
a Hubovou.

Vizualizace nové dálnice u Vrútek
Zdroj: ČT24