Lidem v Loukově na Mladoboleslavsku od pátku slouží nový most přes řeku Jizeru. Práce na něm začaly loni v dubnu a vyžádaly si 70 milionů korun. Řidiči museli po dobu stavby jezdit po objížďce přes Svijany, což jim prodloužilo pravidelné cesty do zaměstnání nebo za příbuznými. Nová stavba nahradila staré mostní provizorium z roku 1985.
V Loukově vede přes Jizeru nový most. Desítky let staré provizorium bylo místem častých nehod
Kromě ukončení uzavírky místní ocenili i to, že nový most je širší a mohou po něm jet souběžně dvě protijedoucí auta. To dosud nebylo možné. „Třeba na podzim nebylo vidět na druhou stranu, tak to bylo docela riskantní,“ řekla jedna z žen, která zpovzdálí sledovala páteční slavnostní otevření.
Podle ředitele středočeské správy a údržby silnic Jana Lichtnegera byla příprava stavby složitá. Jednání se vedla hlavně s památkáři, kteří požadovali, aby most neničil pohled na kostel tyčící se nad Jizerou. Původní mostní provizorium bylo už podle něj nutné odstranit. „Bylo to místo častých kolizí a problematické místo pro celý Loukov,“ řekl Lichtneger novinářům.
Nový most má speciální konstrukci, které odborníci říkají Langrův trám. Využívá se tam, kde není podloží dostatečně stabilní. „Jde o obloukový most se závěsy. Na výstavbu byl použit největší jeřáb v republice, který byl hlubinně zakládán. Pod každou nohu se dělalo hlubinné založení,“ řekl hlavní stavbyvedoucí Marcel Návojský.
Středočeský kraj má podle Lichtnegera v projekční přípravě přes sto stavebních akcí, které se týkají mostů, protože se snaží být připravený na čerpání jakýchkoliv dotačních prostředků. V okolí Loukova se plánuje například oprava mostu poblíž Mnichova Hradiště nebo u Svijan.
Hejtmanství spravuje 1852 mostů, z toho 192 je ve velmi špatném stavu a 19 v havarijním. „Takže mostů na rekonstrukci máme dost,“ dodal Lichtneger.