Nehodami zdeformovaná svodidla, kterých si na dálnici nikdo nevšímá. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je podle zjištění České televize nestíhá opravovat. Na problém upozornila už před rokem v dopise silničářům jihomoravská policie, tehdy se jen na části D1 na jižní Moravě jednalo o 40 nebezpečných úseků. Ředitelství silnic a dálnic prý už vytýkané úseky nechalo opravit a dálnice je podle něj bezpečná. Policie ale podle informací ČT chystá další dopis.
Neopravená svodidla na dálnici ohrožují řidiče. ŘSD je podle policistů nestíhá opravovat
178. kilometr dálnice D1 ve směru na Prahu. Svodidla u cesty jsou po nehodě ohnutá a vytržená ze sloupků. Podle místních už několik měsíců. Pouze na sedmikilometrovém úseku mezi Ostrovačicemi a Domašovem jsou další dvě podobná místa, některá nejsou ani řádně označená.
Že jsou takové úseky nebezpečné pro řidiče, potvrzuje soudní znalec Aleš Vémola. „Z toho svodidla, pokud se rozpojí svornice nebo spoj není dokonalý, tak je to smrtící zbraň,“ řekl. Vzpomíná na nehodu z Brněnska, kdy svodidlo doslova propíchlo auto a zabilo řidiče. „Bylo to z toho důvodu, že svodnice nebyla po předchozích kolizích opravena,“ vysvětlil Vémola.
Loni v červnu poslala jihomoravská policie dopis ředitelství silnic a dálnic, ve kterém upozornila na 40 problematických úseků dálnice D1. „Podobným způsobem reagujeme na podobná místa a komunikujeme s ostatními správci komunikací. Samozřejmě záleží na té organizaci, jakým způsobem s podnětem naloží,“ uvedl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek.
ŘSD: O jednotlivé úseky se budou starat konkrétní firmy
Ředitelství silnic a dálnic prý už vytýkané úseky nechalo opravit a dálnice je podle něj bezpečná. Stávají se ale další nehody a zase se čeká. Jinde jsou zase svodidla doslova prožraná rzí. Podle informací České televize za zdržování můžou výběrová řízení, která silničáři začali vypisovat na jednotlivé úseky. Předtím je, většinou hned po nehodě, opravovaly odtahové služby.
„Nyní platí stav, kdy má každé středisko údržby dálnice smluvního partnera, někde i několik, kterým zadává tyto opravy svodidel. Není úplně koncepční, aby odtahová služba zároveň opravovala svodidla,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Podle advokáta Radka Ondruše ale zákon pamatuje na situace, kdy je rychlost oprav zásadní. „Dopravní nehody, u nichž dojde k poškození svodidel, jsou případy, které lze bezodkladně opravit bez zadávacího řízení,“ objasnil Ondruš.
Urychlenou opravu může nařídit silniční správní úřad nebo speciální stavební úřad, případně ministerstvo dopravy. Uložená lhůta může být v rámci dní i hodin. „To je teorie z kanceláře,“ oponoval Rýdl. Řešením je podle něj podepsání rámcových smluv a najít firmy, které se budou starat o jednotlivé úseky.
„Je pravda, že některé soutěže, troufnu si tvrdit, byly v některých případech úmyslně zdržovány, nebo dokonce bojkotovány, nicméně to neznamená, že bychom neměli smluvní partnery na opravu svodidel,“ dodal Rýdl.
Neopravená svodidla jsou nebezpečím pro řidiče i na silnicích prvních tříd. Podle informací České televize chystají policisté další dopis, ve kterém na ně hodlají silničáře upozornit.