Dopravu v Hradci Králové komplikují úzké pruhy. Rozšíření se neplánuje, není totiž kam

Doprava v Hradci Králové trpí úzkými jízdními pruhy, současná osobní vozidla jsou totiž často mnohem větší a širší než ta, která českými městy v době výstavby silnic jezdila. Příkladem může být ulice Magdaleny Dobromily Rettigové, která je jednou z nejfrekventovanějších. Levý jízdní pruh je dokonce skoro o metr užší než na ostatních komunikacích.  

Video Události
video

Události ČT: Úzké pruhy komplikují dopravu v Hradci Králové

Některé silnice se navzdory tomu, že dnešní vozidla jsou mnohem bezpečnější, stávají nebezpečnými. „Základní šířka jízdních pruhů je tři metry, samozřejmě to závisí na tom, zda je komunikace v intravilánu, případně extravilánu,“ uvedl dopravní expert z Univerzity Pardubice Ivo Drahotský.  

Po městském okruhu v Hradci Králové denně projede kolem čtyřiceti tisíc vozidel. V rizikovém zúženém úseku protijedoucí auta odděluje jen dvojitá plná čára. Pokud si řidiči na takovém úseku silnice nedají pozor, mohli by zrcátky ohrožovat vozidla v protisměru.  

Situace se ještě více komplikuje v případě, když vedle osobního auta jede nákladní vůz nebo autobus. Často se stává, že řidiči už musí jet přímo po dvojité čáře. 

Padesát let stará stavba 

Stavba městského okruhu v Hradci Králové začala před více než půl stoletím, tehdy byla auta mnohem menší a užší. Silničáři však rušnou komunikaci rozšířit nemohou. Nemají kam, na okraji je totiž cyklopruh. 

„Šířkové uspořádání ulice bylo takto schválené při úpravách Policií České republiky a Krajským úřadem, nově došlo pouze k obnově vodorovného dopravního značení,“ uvedla Petra Drkulová z královéhradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic. „Na užší levý jízdní pruh upozorňuje svislá dopravní značka,“ doplnila policejní mluvčí Iva Kormošová. 

Problematický úsek v Hradci Králové už tamní řidiči dobře znají, říkají mu „nájezd do hradecké šikany“. Podle Drahotského by už v současné době při budování a projektování taková komunikace povolena nebyla.