Nové barvy pražské MHD projedná zastupitelstvo, organizátoři petice sehnali víc než tisíc podpisů

2 minuty
Petice proti barevnému řešení MHD v Praze
Zdroj: ČT24

Červeno-šedé svislé pruhy, které má nově mít pražská MHD, projedná zastupitelstvo města. Organizátoři petice na to sehnali více než tisícovku podpisů Pražanů. Těm vadí změna barev a špatné grafické zpracování návrhu. Poukazují i na jeho bezpečnostní chyby. Změnu odsouhlasila rada hlavního města loni v srpnu. V současnosti zatím jezdí po městě jedna tramvaj a jeden autobus v nových barvách.

Po získání tisícovky podpisů Pražanů a necelých devíti set dalších mimopražských obyvatel organizátoři ve středu doručili petici na pražský magistrát. Vyjádří se k ní kontrolní výbor a následně ji projedná zastupitelstvo města. „Doufáme, že to půjde ještě do červnového zastupitelstva, pokud ne, tak až do zářijového,“ řekla organizátorka petice Leona Němečková. „Sázíme na to, že se ten projekt na zastupitelstvu přehlasuje,“ dodala.

Vedení města změnu vizuální podoby vozů MHD odůvodňuje tím, že s rozšířením systému Pražské integrované dopravy (PID) do Středočeského kraje je vhodný čas na sjednocení podoby dopravních prostředků. „Grafických vizuálů na různých typech vozidel je kolem sedmi desítek a není to sjednoceno. Ta hlavní linka je sjednotit je do budoucna, mít to společné,“ řekl radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Dodal, že celý grafický manuál byl dělán profesionály z oboru doprava a byl posouzen i odborníky z drážního úřadu. „Je to moderní barevné řešení, díky kterému snadno rozpoznáme dopravní prostředky, kde platí Lítačka,“ poznamenal.

Zavádění jednotné identity MHD je podle něj v evropských městech běžným jevem. „Namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“ vyjmenoval.

Tramvaj není krabice na boty

Podle signatářů petice nová vizuální podoba založená na šedých a červených svislých pruzích ale nerespektuje tradiční odkaz na barevnou kombinaci vlajky hlavního města Prahy a nezachovává tradiční horizontální prvky.

„Jednotný design už existuje a je doložen ve Vozovně Střešovice, kde lze vidět více než stoletou časovou řadu. Ten vizuální vzhled se samozřejmě vyvíjel v čase a vlivem technologií, ale je to stále jedna vývojová řada. Zatímco oni chtějí udělat úplně novou verzi, navíc při porušení všech pravidel,“ vysvětlila Němečková s tím, že nová vizuální podoba nezohledňuje samotnou konstrukci vozu. „Ten dopravní prostředek je už designový sám o sobě. Není tedy možné ho přetřít jakkoliv, jako když navrhujete krabici na boty,“ poznamenala Němečková.

Organizátorka petice dále podotýká, že u takové změny je u většiny dopravních prostředků problém s autorskými právy s výjimkou několika kusů, například u modelu Škoda 14T známého též jako Porsche. Proti změně barev se už v minulosti také postavil například autor designu pražských tramvají Škoda 15T Patrik Kotas. Velkou nevoli vzbudila i na sociálních sítích.

Slabozraký nepozná, kde jsou dveře

Organizátoři si v petici také stěžují, že nová podoba nesplňuje nejen designérské, ale i bezpečnostní zásady. „Na vozech jsou například zdůrazňované jiné prvky než dveře, což je třeba pro slabozraké klíčové, aby se trefili,“ podotýká Němečková. Vedení hlavního města ale výtky k bezpečnosti odmítá.

Novou podobu vozů PID schválilo vedení města vloni v srpnu. V  Praze jezdí zatím jeden takový autobus a jedna tramvaj. Nový design dostávají jen ty, které musí být opraveny, a vozy nové. „Nebudeme tak mít žádné náklady navíc,“ říká Scheinherr.

Pražský dopravní podnik už také vypsal zakázku na nové autobusy s podmínkou, že budou provedeny v nových barvách. Žádost o projednání určité záležitosti musí podepsat alespoň tisíc občanů města. Následně ji pražské zastupitelstvo musí projednat nejpozději do 60 dnů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 19 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 19 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 20 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...