Studie proměny Olšanské ulice v Praze má navrhnout lepší podmínky pro pěší a cyklisty

Praha nechá zpracovat architektonicko-urbanistickou studii proměny Olšanské ulice a jejího okolí včetně rozsáhlého areálu Nákladového nádraží Žižkov, kde několik investorů plánuje bytovou výstavbu. Zadání studie schválili pražští radní. Její přípravu dostal na starost městský Institut plánování a rozvoje (IPR), který na to od magistrátu dostane asi 2,7 milionu korun.

Studie se bude zabývat samotnou Olšanskou ulicí a také okolními pozemky, kde by v budoucnu měly vyrůst byty až pro desítky tisíc lidí. Kromě oblasti bývalého nádraží jde například o areál bývalého Telecomu, který má být zbourán a kde plánuje firma Central Group postavit několik výškových domů.

Institut plánování a rozvoje na vytvoření studie vypíše veřejnou zakázku. Podle schváleného zadání má výsledný dokument zahrnovat návrh charakteru zástavby a její výšky, podobu veřejných prostranství a koncepci dopravního napojení a další infrastruktury. Cílem bude i zkoordinovat stavební projekty, které se v oblasti plánují. Zpracovatel bude mít za úkol nejprve zpracovat celkový urbanistický návrh, následně budou vybrané plochy rozpracovány do většího detailu.

Pokud jde o samotnou Olšanskou ulici, má studie za úkol navrhnout zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty a vedení tramvajové trati i s ohledem na plánované prodloužení z ulice Jana Želivského na Nákladové nádraží Žižkov podél Malešické ulice. Dokument má mimo jiné navrhnout zlepšení vstupů do parku Parukářka u Prokopovy a Pitterovy ulice. Město již nechalo zpracovat studii ulic Táboritská a Seifertova, která na Olšanskou navazují. Jejich rekonstrukce se nyní připravuje v souvislosti s připravovanou opravou tramvajové trati.

V místě nákladového nádraží má vzniknout nová čtvrť

Pro oblast nákladového nádraží už v posledních letech také studie vznikla, sloužila jako podklad pro schvalovanou změnu územního plánu. Ta umožní výstavbu, kterou tam plánují firmy Central Group, Penta Real Estate nebo Sekyra Group. Plánovanou výstavbu čtvrti, kde má podle podkladové studie žít až 15 tisíc lidí, kritizovali někteří místní obyvatelé, kteří se obávají zejména navýšení dopravy. Výhrady k návrhu změny územního plánu, kterou bude rada a zastupitelstvo Prahy schvalovat zřejmě do konce roku, měla také Praha 3.

Areál kolem bývalého nádraží má asi 33 hektarů. Rozsáhlý funkcionalistický objekt má podle plánů města zůstat zachovaný, podle předběžných plánů v něm má být mimo jiné základní škola nebo sídlo Národního filmového archivu. Budovu vlastní České dráhy, původně mělo nádraží ustoupit výstavbě, po tlaku aktivistů z demolice sešlo a stavba je od roku 2013 kulturní památkou.