V dostavbě dálnice D1 u Přerova pravděpodobně dojde na další průtahy. Úředníci se musí vypořádat s novými podněty ekologických a občanských organizací, kterým vadí například navržený způsob zimní údržby dálnice. Oddaluje se tak nový verdikt o změně územního rozhodnutí, bez kterého se nemůže začít stavět. Budování posledního úseku nejstarší dálnice v Česku přitom musí začít nejpozději v listopadu letošního roku.
Stavbě posledního úseku D1 u Přerova hrozí další průtahy. Začít se má přitom už letos
Desetikilometrový úsek mezi Přerovem a Říkovicemi je poslední částí dálnice D1, bez něj budou muset všechna vozidla i nadále projíždět městem, které má s dopravou velké problémy.
Dostavba dálnice je ale stále v nedohlednu. Verdikt o změně územního rozhodnutí měl potvrdil Olomoucký kraj v těchto dnech. Nakonec se ale musí vypořádat s několika námitkami. „Požádali jsme kolegy z odboru životního prostředí a zemědělství, aby přezkoumali obsah nového závazného stanoviska, aby ho buď potvrdili, nebo změnili,“ uvedla vedoucí Oddělení stavebního úřadu Olomouckého kraje Hana Mazurová.
V listopadu vyprší platnost EIA
Přezkum a dodržení zákonných termínů mohou celou věc zdržet víc než o měsíc. Podle odpůrců stavby ale zatím není dostatečně vyřešeno třeba použití posypové soli při zimní údržbě. „Vadí nám i to, že rozptylová studie z roku 2016 je zastaralá. Nepoužívá aktuální limity, neboť trasa dálnice vede přes Dluhonice, a v současné době už jsou tam překročeny limity prachu a benzo(a)pyrenu,“ uvedl šéf spolku Děti Země Miroslav Patrik.
Problém je ale v tom, že stavba dálnice D1 z Přerova do Říkovic musí začít v listopadu letošního roku. Poté totiž vyprší platnost posudku EIA, který se zabývá vlivem komunikace na životní prostředí.
I přesto už Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybírá firmu, která má chybějící úsek postavit. Připravené jsou už i podklady pro stavební povolení. Bez pravomocné změny územního rozhodnutí ale nemůže přistoupit například k vyvlastnění části potřebných pozemků. „Pokud by to mělo zasahovat výrazně do léta, do podzimu, tak samozřejmě se ukáže, že ten termín nemůžeme stihnout,“ upozornil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.
Pokud stavba poslední části dálnice v listopadu nezačne, její příprava, která je pro Přerov velmi důležitá, se vrátí na úplný začátek. Zdržení by pak mohlo být i několik let.