Z Dolu Darkov vyjel poslední vozík černého uhlí. Těžba tam definitivně skončila

Horníci vyvezli symbolický poslední vozík černého uhlí z karvinského Dolu Darkov. Definitivně tím skončila jeho samostatná čtyřicetiletá historie. K 1. březnu společnost OKD propustí téměř třináct set zaměstnanců. Příští týden šachtu převezme státní podnik DIAMO a začne dlouhý proces likvidace. V sobotu bude podobným způsobem definitivně ukončena těžba na dole ČSA.

Pomyslný pohřeb důlního díla byl ještě smutnější než jindy. Na obřad totiž mohla jen hrstka těch, kteří se s Darkovem chtěli naposledy rozloučit. „Vzhledem k epidemické situaci v Česku a přijatým opatřením se této akce účastnil úzký okruh pracovníků, kteří rozloučení s dolem zahájili hornickou hymnou. Následovalo tradiční předání plného vozíku předsedkyni představenstva OKD,“ popsala mluvčí těžařské firmy Naďa Chattová.

Provoz tento týden skončí i v nedalekém Dole ČSA, kde horníci symbolický poslední vozík vyvezou v sobotu. Firma doly postupně zavírá, protože už se tam těžba nevyplatí. V provozu budou od března už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih, které bude společnost OKD dál provozovat jako jeden důl. Podle dřívějších informací by tam měla těžba skončit v příštím roce.

Zaměstnance z utlumovaných dolů postupně přebírá státní podnik DIAMO. Už od 1. ledna převzal od OKD 749 zaměstnanců spolu s utlumovanými doly Lazy, Dukla, Staříč a Frenštát. Nechal si 200 lidí pro útlumové práce a zahlazování následků dolování, ostatní pracovníci z podniku odešli. Nyní z OKD přejde do DIAMA 1770 zaměstnanců, z nichž v podniku zůstane 493.

V průběhu let klesala těžba i počet zaměstnanců

Před třiceti lety v OKD pracovalo více než sto tisíc lidí. Po zavírání neefektivních provozů po roce 1989 měl v polovině 90. let minulého století podnik zhruba už jen polovinu zaměstnanců. Na konci roku 2018 necelých deset tisíc. Od března bude mít firma už jen okolo dvou tisíc osmi set vlastních zaměstnanců a necelou tisícovku dodavatelských pracovníků a v provozu budou už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih.

Podle dřívějších informací by v posledních dolech OKD měla těžba skončit v příštím roce. Náklady na útlum dolů OKD do roku 2035 mají dosáhnout zhruba 15,6 miliardy korun.

OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Před několika lety firma skončila v úpadku a od roku 2018 je jejím majitelem prostřednictvím své společnosti Prisko stát.

  • Historie těžby v lokalitě Darkov sahá do poloviny 19. století. Tehdy tam začalo hloubení první jámy Dolu Gabriela. V roce 1856 došlo na dole Gabriela k výbuchu. Zemřelo 17 horníků. Následně padl první zákaz kouření v dolech. I přesto docházelo k dalším výbuchům a požárům
  • V revíru byly postupně otevírány další šachty – Austria, Barbora nebo Suchá–Stonava. Spojením těchto šachet vznikl v 50. letech 20. století Velkodůl 1. máj. Později byl přejmenován na Důl Darkov
  • Důl Darkov se postupně měnil na největší a nejvýkonnější středoevropskou šachtu. Horníci tady vytěžili přes čtyři miliony tun uhlí ročně. Z hlavní jámy bylo později vytahováno uhlí i z okolních šachet (například z dolu ČSA)
  • Těžba v dole v posledních letech prudce klesala, v roce 2009 vytěžili z Dolu Darkov přes tři miliony tun uhlí, což byla přibližně celá loňská produkce OKD
  • V lokalitě se při těžbě stalo několik tragických nehod. Například v srpnu 2015 výbuch metanu při ražbě chodby nepřežili tři lidé a další dva horníci utrpěli zranění. Dva polští horníci zahynuli při otřesu v podzemí Dolu Darkov v říjnu 2003, dva horníci zde zahynuli i v červnu 2005 při závalu v hloubce 770 metrů
  • Loni v květnu důl Darkov výrazně zasáhla epidemie koronaviru a byl jedním z lokálních ohnisek nákazy. Důl byl od 25. května mimo provoz. Později se nákaza rozšířila i do dalších dolů OKD a mezi příbuzné horníků a veškerá těžba se v červenci a srpnu na šest týdnů zastavila

Stonava přijde ročně o miliony z kompenzací

Obec Stonava na Karvinsku přijde po ukončení těžby v Dole Darkov řádově o desítky milionů korun, které každoročně dostávala od společnosti OKD jako kompenzaci za důlní činnost. Na tuto situaci se ale obec dopředu připravovala a v posledních letech s předstihem uskutečnila řadu důležitých investic.

Pod Stonavou leží hlavní část důlního pole Dolu Darkov, z nějž v úterý horníci vyvezli symbolický poslední vozík uhlí. Starosta Stonavy a senátor Ondřej Feber (ANO) uvedl, že uzavření dolu má dvě stránky. Přínosem je zlepšení životního prostředí, snížení prašnosti i zklidnění dopravy. „Druhá stránka věci je mnohem smutnější. Hornictví k naší obci patří po téměř dvě staletí. S ukončením těžby na Darkově do našeho rozpočtu už nepoplynou kompenzace v řádu desítek milionů korun ročně,“ uvedl.

Pro obec s více než 1800 obyvateli je to citelný výpadek. „Tyto peníze jsme používali na rozvoj a občanům jsme kompenzovali život na poddolovaném území. S tím jsme počítali a účelně jsme přeinvestovali naši infrastrukturu,“ řekl starosta Stonavy.

Obec podle něj náhrady za těžbu rozdělovala částečně na běžný provoz a na investice, na modernizaci to bylo vždy deset až patnáct milionu korun ročně. „Takto v posledních několika letech proběhla například oprava zbrojnice sboru dobrovolných hasičů nebo modernizace Domu PZKO včetně přilehlého parku. Zvládli jsme generální rekonstrukci komplexu historických budov ZŠ Stonava v části obce Holkovice, školní budovy v části Dolany, postavili jsme novou mateřskou školu a rekonstruovali původní,“ uvedl Feber.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 16 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 16 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 18 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 19 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 19 hhodinami
Načítání...