Z Dolu Darkov vyjel poslední vozík černého uhlí. Těžba tam definitivně skončila

Horníci vyvezli symbolický poslední vozík černého uhlí z karvinského Dolu Darkov. Definitivně tím skončila jeho samostatná čtyřicetiletá historie. K 1. březnu společnost OKD propustí téměř třináct set zaměstnanců. Příští týden šachtu převezme státní podnik DIAMO a začne dlouhý proces likvidace. V sobotu bude podobným způsobem definitivně ukončena těžba na dole ČSA.

Pomyslný pohřeb důlního díla byl ještě smutnější než jindy. Na obřad totiž mohla jen hrstka těch, kteří se s Darkovem chtěli naposledy rozloučit. „Vzhledem k epidemické situaci v Česku a přijatým opatřením se této akce účastnil úzký okruh pracovníků, kteří rozloučení s dolem zahájili hornickou hymnou. Následovalo tradiční předání plného vozíku předsedkyni představenstva OKD,“ popsala mluvčí těžařské firmy Naďa Chattová.

Provoz tento týden skončí i v nedalekém Dole ČSA, kde horníci symbolický poslední vozík vyvezou v sobotu. Firma doly postupně zavírá, protože už se tam těžba nevyplatí. V provozu budou od března už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih, které bude společnost OKD dál provozovat jako jeden důl. Podle dřívějších informací by tam měla těžba skončit v příštím roce.

Zaměstnance z utlumovaných dolů postupně přebírá státní podnik DIAMO. Už od 1. ledna převzal od OKD 749 zaměstnanců spolu s utlumovanými doly Lazy, Dukla, Staříč a Frenštát. Nechal si 200 lidí pro útlumové práce a zahlazování následků dolování, ostatní pracovníci z podniku odešli. Nyní z OKD přejde do DIAMA 1770 zaměstnanců, z nichž v podniku zůstane 493.

V průběhu let klesala těžba i počet zaměstnanců

Před třiceti lety v OKD pracovalo více než sto tisíc lidí. Po zavírání neefektivních provozů po roce 1989 měl v polovině 90. let minulého století podnik zhruba už jen polovinu zaměstnanců. Na konci roku 2018 necelých deset tisíc. Od března bude mít firma už jen okolo dvou tisíc osmi set vlastních zaměstnanců a necelou tisícovku dodavatelských pracovníků a v provozu budou už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih.

Podle dřívějších informací by v posledních dolech OKD měla těžba skončit v příštím roce. Náklady na útlum dolů OKD do roku 2035 mají dosáhnout zhruba 15,6 miliardy korun.

OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Před několika lety firma skončila v úpadku a od roku 2018 je jejím majitelem prostřednictvím své společnosti Prisko stát.

  • Historie těžby v lokalitě Darkov sahá do poloviny 19. století. Tehdy tam začalo hloubení první jámy Dolu Gabriela. V roce 1856 došlo na dole Gabriela k výbuchu. Zemřelo 17 horníků. Následně padl první zákaz kouření v dolech. I přesto docházelo k dalším výbuchům a požárům
  • V revíru byly postupně otevírány další šachty – Austria, Barbora nebo Suchá–Stonava. Spojením těchto šachet vznikl v 50. letech 20. století Velkodůl 1. máj. Později byl přejmenován na Důl Darkov
  • Důl Darkov se postupně měnil na největší a nejvýkonnější středoevropskou šachtu. Horníci tady vytěžili přes čtyři miliony tun uhlí ročně. Z hlavní jámy bylo později vytahováno uhlí i z okolních šachet (například z dolu ČSA)
  • Těžba v dole v posledních letech prudce klesala, v roce 2009 vytěžili z Dolu Darkov přes tři miliony tun uhlí, což byla přibližně celá loňská produkce OKD
  • V lokalitě se při těžbě stalo několik tragických nehod. Například v srpnu 2015 výbuch metanu při ražbě chodby nepřežili tři lidé a další dva horníci utrpěli zranění. Dva polští horníci zahynuli při otřesu v podzemí Dolu Darkov v říjnu 2003, dva horníci zde zahynuli i v červnu 2005 při závalu v hloubce 770 metrů
  • Loni v květnu důl Darkov výrazně zasáhla epidemie koronaviru a byl jedním z lokálních ohnisek nákazy. Důl byl od 25. května mimo provoz. Později se nákaza rozšířila i do dalších dolů OKD a mezi příbuzné horníků a veškerá těžba se v červenci a srpnu na šest týdnů zastavila

Stonava přijde ročně o miliony z kompenzací

Obec Stonava na Karvinsku přijde po ukončení těžby v Dole Darkov řádově o desítky milionů korun, které každoročně dostávala od společnosti OKD jako kompenzaci za důlní činnost. Na tuto situaci se ale obec dopředu připravovala a v posledních letech s předstihem uskutečnila řadu důležitých investic.

Pod Stonavou leží hlavní část důlního pole Dolu Darkov, z nějž v úterý horníci vyvezli symbolický poslední vozík uhlí. Starosta Stonavy a senátor Ondřej Feber (ANO) uvedl, že uzavření dolu má dvě stránky. Přínosem je zlepšení životního prostředí, snížení prašnosti i zklidnění dopravy. „Druhá stránka věci je mnohem smutnější. Hornictví k naší obci patří po téměř dvě staletí. S ukončením těžby na Darkově do našeho rozpočtu už nepoplynou kompenzace v řádu desítek milionů korun ročně,“ uvedl.

Pro obec s více než 1800 obyvateli je to citelný výpadek. „Tyto peníze jsme používali na rozvoj a občanům jsme kompenzovali život na poddolovaném území. S tím jsme počítali a účelně jsme přeinvestovali naši infrastrukturu,“ řekl starosta Stonavy.

Obec podle něj náhrady za těžbu rozdělovala částečně na běžný provoz a na investice, na modernizaci to bylo vždy deset až patnáct milionu korun ročně. „Takto v posledních několika letech proběhla například oprava zbrojnice sboru dobrovolných hasičů nebo modernizace Domu PZKO včetně přilehlého parku. Zvládli jsme generální rekonstrukci komplexu historických budov ZŠ Stonava v části obce Holkovice, školní budovy v části Dolany, postavili jsme novou mateřskou školu a rekonstruovali původní,“ uvedl Feber.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 6 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 20 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...