Začala stavba prvních dvou budov podle návrhu studia Zahy Hadidové u Masarykova nádraží

První dva domy začaly vznikat v prostoru zrušených odstavných kolejí v severní části pražského Masarykova nádraží. Podle investiční skupiny Penta, která chce nevyužívané prostory v okolí železniční stanice zastavět podle návrhu studia architektky Zahy Hadidové, by měly být hotové včetně úprav veřejného prostoru do poloviny roku 2023.

„Po nedávných zabezpečovacích pracích na stěnách jámy po archeologickém průzkumu začínáme se zakládáním dvou budov navržených architektkou Zahou Hadidovou. Jindy by stavba trvala nejdéle 18 měsíců, v tomto projektu to bude výrazně přes dva roky. Budovy mají složitou nosnou konstrukci, tvarově velmi komplikované je i jejich opláštění,“ uvedl výkonný ředitel Penta Real Estate Petr Palička.

Do konce roku ale již bude patrné, jak budou nové budovy u Masarykova nádraží vypadat – vzniknou železobetonové skelety.

Součástí nové výstavby bude i rekonstrukce ulice Na Florenci. Bude širší, na druhé straně zanikne parkoviště u Masarykova nádraží. Podle Paličky je nahradí „malé náměstí s moderními vstupy do metra, novým mobiliářem a zelenými relaxačními zónami“. Celkové náklady dosáhnou 2,5 miliardy korun.

Zástavbou severní části Masarykova nádraží ale úpravy oblasti neskončí. Penta chce stavět i v jeho jižní části. U křižovatky Hybernské a Opletalovy ulice postaví hotel, firma již získala stavební povolení, na jaře začne archeologický průzkum.

Do úprav brownfieldu v okolí Masarykova nádraží chce Penta investovat zhruba deset miliard korun. V březnu začne soutěž, ze které vzejde studie jako podklad pro další změny územního plánu, které se týkají karlínské části brownfieldu a také úzkého pásu podél magistrály.

Kritika

Zástavba okolí Masarykova nádraží není ale přijímána bezvýhradně. Plány Penty se nelíbí opozici v Praze 1, která upozorňuje, že nesplňují Zásady územního rozvoje. Vadí jí také, že soutěž na rozvoj území nevypsalo město, ale přenechalo tento krok developerovi. Důsledkem je mimo jiné měřítko projektu, které vybočuje z okolní zástavby, a narušuje tak jeho ráz, říká pirátský zastupitel Tomáš Vích.

Výhrady má i Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS), Národní památkový ústav a Klub za starou Prahu.

Opozice v Praze 1 požadovala, aby se magistrát odvolal proti územnímu rozhodnutí ke stavbě, což se však nestalo. Magistrát se pouze podle vyjádření vedení města s Pentou dohodl, že v druhé části projektu, která je plánována směrem na Florenc, bude minimálně 40 procent bytů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 16 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 17 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...