Jesenické letní divadlo se vrací k životu. Po desítkách let chátrání se v něm bude opět hrát

3 minuty
Letní divadlo v Jeseníku
Zdroj: ČT1

Letní divadlo v Jeseníku, které desítky let chátralo, se pomalu vrací ke kulturnímu životu. Kdysi oblíbené místo ve Smetanových sadech je v dezolátním stavu, kompletní obnovou prochází od loňského roku. Nyní dělníci instalují do hlediště nové lavice. Areál tak bude opět připraven pro konání různých akcí, včetně promítání letního kina Pohoda.

Letní divadlo ještě nedávno „zdobilo“ nevzhledné a zničené zábradlí, posprejované zdi, rozpadající se schodiště a pódium. Ožilo po iniciativě donátora Milana Pospíšila, který řadu prací provedl svépomocí. Opravy dokonce sám financoval. Po odstranění náletových dřevin přišly na řadu stavební práce, například nové boční schodiště či rozvody elektřiny.

„Došlo k opravě říms a stříšek včetně hlav opěrných zídek, kolem jeviště i schodiště na pódiu je nové zábradlí, v novotě je také sociální zařízení pro účinkující,“ uvedla vedoucí oddělení majetku jesenické radnice Monika Nepejchalová.

Na opravě se podílí i město

V těchto dnech začali dělníci pracovat na novém posezení. V hledišti zatím usazují třicet nových lavic, každá z nich váží asi 250 kilogramů. Město Jeseník za sedačky, které byly přáním obyvatel Jeseníku, zaplatilo zhruba 140 tisíc korun.

„Lavice jsou vítězným projektem z projektu Tvoříme Jeseník, což byl participativní rozpočet města,“ uvedl 1. místostarosta Jeseníku Tomáš Vlazlo (Jeseník srdcem).

Na úpravě celého areálu však dále pokračuje i Milan Pospíšil, který momentálně upravuje římsy, aby dešťová voda neponičila zdi. Práce začaly loni v létě, ty menší zvládl sám, někdy mu pomáhaly i stavební firmy. „Kolik jsem do toho dal peněz? Strašně moc, dvakrát tolik, než jsem si myslel ze začátku,“ uvedl. 

Jak pracovat bez původního projektu?

Úpravy jesenického letního divadla někdy podle zástupců města připomínaly detektivní práci, projektová dokumentace na stavbu z roku 1959 totiž neexistuje. S pomocí speciální kamery se podařilo najít septik a kanál, který odvádí dešťovou vodu do trativodu. 

Do budoucna se zvažuje i zastřešení pódia letního divadla. „Některé akce by se tak mohly konat i za nepříznivého počasí,“ uvedl Pospíšil. Vedení města se myšlence nebrání. Podle starostky Zdeňky Blišťanové (Jeseník srdcem) se radnice přiklání k variantě lehké konstrukce, která by se na zimu rozložila a uschovala. „Teď je to v té rovině, že jsme jednali s architektem, který připravil nějaké návrhy,“ doplnila.

Podle ředitelky Městských kulturních zařízení Jeseník Petry Fusové se do budoucna plánuje i zprovoznění letního kina, kromě toho i koncerty, cestovatelské besedy nebo talk show.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...