Tramvajová trať, která povede Vrchlického sady kolem hlavního vestibulu hlavního nádraží, povede také Washingtonovou ulicí a z parku se napojí do Bolzanovy ulice. Tuto variantu trasy schválilo pražské zastupitelstvo. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ujistil zastupitele, že zvolená varianta tramvajové tratě splňuje hlukové limity. Stavba samotná je ale v nedohlednu, trať ještě není ani v územním plánu.
Tramvaje k hlavnímu nádraží dojedou Washingtonovou ulicí, schválili pražští zastupitelé
Institut plánování a rozvoje (IPR) předloni přišel se třemi variantami trasy budoucí tramvajové tratě, která propojí stávající koleje vedoucí do centra z Vinohrad a ze Žižkova. Dvě z nich počítaly s tím, že tramvaje budou jezdit Opletalovou ulicí – buď ve většině její délky, tedy od Václavského náměstí po Bolzanovu, nebo mezi křižovatkami s Washingtonovou a Bolzanovou. Počítalo se i s tím, že by tramvaje jezdily po magistrále až ke Státní opeře, a odtud přímo do parku.
Zastupitelé ale nakonec schválili variantu, která počítá s tím, že trať povede Washingtonovou, do Vrchlického sadů budou tramvaj vjíždět z ní a cestující budou vystupovat bezprostředně před odbavovací halou hlavního nádraží. Do Opletalovy by tramvaje mohly vjet nanejvýš bezprostředně před křižovatkou s Bolzanovou, kde dodnes je torzo staré tratě opuštěné v 70. letech. Variantu, že by tramvaje najížděly do Vrchlického sadů rovnou z magistrály, musel IPR přehodnotit. Proti byl památkáři, kteří se obávali příliš velkého narušení parku. Ministerstvo kultury sady označilo za významný promenádní park.
„Tak, jak je trasa navržena, dává smysl z hlediska tramvajové sítě a nádraží a je to kompromis pro budoucí podobu parku,“ řekl náměstek Scheinherr na jednání zastupitelů.
Opoziční zastupitel Ondřej Martan (ODS) se zajímal, zda trať splní hlukové limity a jestli tramvaje projedou ostrým obloukem k nádraží po překonání magistrály. Scheinherr řekl, že byl problém hluku řešen s odborníky a trať všechny limity splní. Oblouk vedle magistrály rovněž nepovažuje za problematický. „V Praze máme i ostřejší,“ ujistil.
V trase budoucí tramvajové trati jsou zatím dvě torza kolejí. Kromě zmíněného pozůstatku staré tratě u křižovatky Opleatalovy a Bolzanovy jsou to také nové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Ty zatím nejsou propojené s tramvajovou sítí, až v budoucnu by měla vzniknout odbočka z tratě ve Vinohradské ulici. Výhledově by po těchto kolejích měly kromě tramvají mířících do Bolzanovy jezdit i ty, které pojedou po nové trati na Václavském náměstí do Vodičkovy či Jindřišské.
Tramvaje v minulosti v bezprostřední blízkosti hlavního nádraží jezdily. Původně vedla trať dnešní Wilsonovou ulicí z Václavského náměstí k Bulharu kolem historické odbavovací budovy. V 70. letech, kdy se stavělo metro, nová odbavovací hala a také Severojižní magistrála, byla ale trať nejprve přeložena do Opletalovy a později zrušena.
Kromě změny územního plánu schválili pražští zastupitelé také opatření související s koronavirovou krizí. Město odpustí restauratérům nájem za předzahrádky a majitelům hotelů a penzionů místní poplatky z pobytu. Obchodníkům umožní prodávat na chodnících.
Zastupitelstvem prošlo také zrušení příspěvkové organizace Technická správa komunikací. Její činnost totiž převzala stejnojmenná akciová společnost.