Obavy z dopravních komplikací v Přerově kvůli nedokončené D1 se zatím nenaplnily

Navzdory obavám místních otevření nového úseku dálnice prozatím dopravní situaci v Přerově nezkomplikovalo. Ředitelství silnic a dálnic uvedlo ve čtvrtek dopoledne do provozu čtrnáct kilometrů dálnice D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem, dálnice ale končí u Přerova. Navazující úsek k Říkovicím se stavět ještě ani nezačal.

Konec úseku D1 u Přerova
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

K autům, která běžně projíždějí Přerovem, se přidala i ta, která míří do města z nedokončené dálnice. Řidiči musí sjet po provizorní komunikaci a přes světelnou křižovatku se napojí na silnici první třídy mezi Olomoucí a Přerovem. V páteční dopravní špičce se tvoří kolony. Oproti minulému pátku ale nebyly o moc větší. 

Auta směřující na Brno by se do města dostat neměla. Značky je navádějí dosavadní trasou kolem Olomouce. „Pokud budou řidiči respektovat dopravní značení, které na dálnici je, tak by ke zhoršení dopravní situace dojít nemělo,“ řekl primátor Přerova Petr Měřínský (ANO).

Okolním obcím se ulevilo 

První ráno po otevření nového úseku D1 čekali řidiči na křižovatce v Přerově zhruba deset minut, to je na místní poměry běžná situace. Dálnice naopak odklonila část dopravy ze souběžné silnice první třídy. Úbytek aut zaznamenali například v Oseku nad Bečvou. „Jsou chvilky, kdy obcí nejede nic, což se tu běžně nedělo. Býval tu štrůdl aut, osobních i nákladních,“ popsal starosta Oseku nad Bečvou Martin Engl (nezávislý).

Čtrnáct kilometrů nové dálnice slouží motoristům po čtyřech letech a pěti měsících stavby. Vzniklo kvůli ní čtyřiadvacet mostů, po deseti vede samotná D1. V provozu jsou tři mimoúrovňové křižovatky. Součástí budou také dvě velká odpočívadla zhruba uprostřed úseku. Ve směru od Přerova už je hotové, v opačném směru se zatím dokončuje.

Stavba posledního úseku nemá ještě ani povolení

K dokončení celé části D1 a odvedení dopravy z Přerova stále schází poslední úsek k Říkovicím. „Veškeré kroky směřujeme k tomu, aby i stavba 136 byla zprovozněna v roce 2018 a tím jsme ty negativní vlivy pokud možno eliminovali,“ sliboval v červenci roku 2015 tehdejší ředitel ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. To se ale nepodařilo, stavba ještě nemá ani povolení. Proti územnímu rozhodnutí vydanému v listopadu se chce odvolat spolek Děti Země. Dál od obce by dálnici chtěla i část obyvatel Dluhonic. „Tady by vám ta dálnice šla padesát metrů od domů,“ řekl jeden z obyvatelů Dluhonic Jan Mánek.

Za zpožděním stojí podle občanského sdružení Krajina Dluhonice i změna mimoúrovňové křižovatky u Předmostí prosazená bývalým ministrem dopravy Antonínem Prachařem.

„Nebýt jeho potřeby postavit si pomník, možná už stavba 136 zdárně probíhala. Získal tak pro nás čas. Momentální situace je dozvuk a setrvačnost, které se pouze účastníme jako oprávnění účastníci řízení.“

Pavel Ježík

předseda, Občanské sdružení Krajina Dluhonice (zdroj: ceskedalnice.cz)

„Chci se se sdružením, které chce napadat toto územní rozhodnutí, sejít a hovořit s nimi,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestr. za ANO). Vláda navíc před čtrnácti dny schválila zákon o liniových stavbách. Ten by měl přípravu dálnic zrychlit a zamezit obstrukcím.