Stromy podél silnic usychají i ve městech. V Brně pomáhá udržet vláhu speciální zemina a hydrogel

Některé nové aleje dřevin podél jihomoravských silnic usychají. Mladé stromy většinou nepřežijí extrémní letní sucho, vadí jim ale i hospodaření zemědělců na okolních polích. Problém mají i ve městech, kde stromy kromě nedostatku vláhy trápí málo prostoru. V Brně proto začali používat takzvaný hydrogel a také speciální zeminu, která pomáhá zadržovat vodu a stromy vyživuje.

Dvaaosmdesát nových dubů znovu lemuje silnici druhé třídy mezi Břeclaví a Lanžhotem. Stejné druhy šly přitom do země už před dvěma lety jako náhrada za staré předchůdce, většina ale nepřežila hned následující enormně suché jaro. „Tady například tři měsíce neprší. Přes léto jsme zalévali, a přesto to uschlo. V prvních dvou letech dáváme každý druhý týden ke stromu až šedesát litrů vody, aby ty kořeny chytly,“ popsal dělník z Morávkova zahradního centra Lednice Jiří Navrátil.

Ani cisterny nepomohly a firma tak musela v rámci tříleté záruky stromy za víc než sto tisíc korun vyměnit. Přesto, že má Lanžhot dub ve znaku, podle zahradníků není šťastnou volbou. Spolu se silničáři navíc apelují na obce, aby pro náhradní výsadbu volily jiné lokality.

„Ani policie z bezpečnostního hlediska ty stromy podél silnic moc ráda nevidí. Obce mají možnost si náhradní výsadbu vymínit i v zastavěných částech. Pak je možné se s nimi domlouvat na spolupráci. Například že by zalévání zajistila obec, to by nám hodně pomohlo,“ řekl vedoucí oblasti Břeclav Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Ladislav Hádlík.

Loni museli silničáři výsadbu zastavit

Problémy nastaly i u silnice třetí třídy nedaleko Bulhar na Břeclavsku. Mladé jabloně nechal vysázet spolek Moravia Virdis. Některé vlivem sucha také odumřely. „Pokud ty stromy vysazujeme my, tak tu následnou péči děláme my, pokud si vybereme zhotovitele, tak následná údržba je na něm,“ řekl Ladislav Hádlík. Loni kvůli zasychání sazenic museli silničáři výsadbu podél vozovek úplně zastavit. Podle ekologů přitom silnice chrání před větrem nebo zadržují přívalový déšť.

V Brně používají pomocné půdní látky

Jak úspěšně pěstovat stromy v době klimatických změn i v zastavěných částech měst, řeší Veřejná zeleň města Brna. Její zkušenosti ukazují, že stromy vysazené před deseti nebo dvaceti lety začínají také usychat.

Zaměstnanci veřejné zeleně vysazují na podzim stovky nových stromů. Aby rostly i v záplavě betonu a parkujících aut, tradiční výsadba a zálivka nestačí. „Toto je zkamenělá druhohorní řasa. Je to taková hornina, která obsahuje i část organických látek. Jednak pomáhá zadržovat vodu u rostliny a dodává i živiny,“ popsala speciální zeminu, kterou zaměstnanci používají, Alexandra Koutná.

Zadržování vody i přídavek živin je potřeba, některé stromy totiž mají k dýchání a zálivce pár metrů čtverečních. „Ten prostor je hodně omezený. První limitující faktor je voda, potom bývá vhodné zamezit najíždění automobilů,“ řekl ředitel Veřejné zeleně města Brna Jozef Kasala. Auta totiž připravují strom o druhou nezbytnost, vzduch. Někdy přitom zem tak stlačí, že ani vláhu už nepojme.

Pod slupkou trávníku se nachází nepropustné podloží i v parku, kde je proto také potřeba použít pomocné půdní látky. Do jámy k sazenicím proto přijde kvalitní zemina, hydrogel, hnojiva i látka pomáhající kořenit.

Výsledkem výsadby organizované radnicí v Brně-Bystrci má být za pár let ovocná alej pro obyvatele sídliště. Do aleje doplnili pracovníci veřejné zeleně okrasné sakury. „Dnes by rozhodně v těchto podmínkách například lípa malolistá do ideálních rozměrů jen tak nenarostla,“ řekl Jozef Kasala.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 16 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 16 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 18 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 19 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 19 hhodinami
Načítání...