Řidiči kamionů parkují v ulicích načerno. Olomoucká radnice si na ně posvítí

Olomoucký magistrát plánuje přitvrdit v boji s řidiči kamionů, kteří často porušují předpisy. Podle radnice velké nákladní soupravy nejenže komplikují dopravu, řidiči kamionů navíc často i přes zákaz parkují v noci v ulicích Olomouce. Město se tak postará o častější kontroly kamionů a kvůli problému už iniciovalo vznik pracovní skupiny, která bude situaci řešit.

Situace v Olomouci, ale i dalších městech vypadá tak, že některé firmy po naložení a vyložení zboží okamžitě kamion vyexpedují pryč. Řidič kamionu tak v okolí firem hledá místo, kde by si mohl odpočinout, protože přestávky mají kamioňáci povinné. V Olomouci ale chybí odstavná parkoviště pro nákladní auta a šoféři tak často parkují, kde se dá. 

V Olomouci budou kvůli parkování kamionů probíhat častější kontroly. Městská policie už zaparkovaná nákladní auta kontrolovala v noci na 28. května a zjistila, že ve čtrnácti různých lokalitách parkovalo celkem 67 kamionů. Nejvíc jich bylo na Bělidlech na ploše mezi železnicí a vyústěním ulice Divišova a pak přímo za nákupním centrem Bělidla. 

Místní lidé si stěžují, noční parkování nákladních aut zde způsobuje hluk, rušení a také zvýšené množství odpadků.
Mirek Žbánek
olomoucký primátor

Zákaz parkování po dobu osmi hodin

 V Olomouci platí zákaz parkování kamionů v době od 22 do 6 hodin ráno. V případě, že řidič někde parkuje načerno, je možné mu uložit pokutu na místě. Problematičtější je to, když stojí na soukromém pozemku s vědomím vlastníka, pokuta se pak řeší později právě s majitelem. 

Další omezování průjezdu? I to má své limity

V některých lokalitách Olomouce způsobuje problémy i průjezd těžkých kamionů, jenže jejich omezení není možné všude. Například při cestách ve směru od Šternberka se řidič Olomouci nevyhne, jiná trasa totiž neexistuje. 

Chybí také páté rameno kruhového objezdu u Globusu na vjezdu do města ve směru od Hradce Králové. Nová silnice by odvedla kamiony k nedalekým Moravským železárnám. „Dokud nebude toto páté rameno, nedokážeme zabránit tomu, aby se kamiony, které jedou od železáren, motaly přes Řepčín a najížděly na Erenburgovu ulici,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO). 

Erenburgova ulice v Olomouci, kterou kamiony projíždí na cestě k železárnám. V těchto dnech se opravuje
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Radnice chce v nejbližší době zamezit průjezdu kamionů v lokalitách, kde to možné je. Jde o okrajové části města jako Nedvězí nebo Topolany. Právě přes tyto místní části řidiči kamionů projíždějí, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnici. I v tomto případě by pomohly častější policejní kontroly.  

K problémům dochází často také v ulici Sladkovského, kde sídlí celní správa, kam míří zahraniční kamiony ke kontrole. Na parkovišti je patnáct míst, denně však celníci odbaví zhruba padesát vozidel. Kamiony tak často parkují i v blízkém okolí. 

Spravedlivé pokuty pro všechny hříšníky

Vymáhání pokut není vždy jednoduché, platí to zejména pro zahraniční společnosti. „Důležité je, aby byli v případě porušení nějakých předpisů všichni postihováni stejně, my jsme pro férový přístup,“ řekl ředitel regionálního pracoviště Česmad Lukáš Fojtík s tím, že vymahatelnost pokut je u cizinců skoro nulová. 

Na radnici v Olomouci už vznikla i pracovní skupina, která se bude řešením problémů s kamiony zabývat. Ve skupině je zastoupena městská i státní policie, celní správa, magistrát a sdružení automobilových dopravců Česmad. „Problémy budeme společně řešit a budeme se pravidelně scházet na radnici a hodnotit situaci,“ doplnil primátor.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...