Nejbezpečněji je na cestách v Olomouci, největší riziko nehody hrozí v Brně

Nejbezpečnější silnice z hlediska nehodovosti mezi krajskými městy má Olomouc, Liberec a Hradec Králové. Na opačné straně žebříčku skončilo Brno. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2018. Ve srovnání s rokem 2017 se zlepšila bezpečnost na cestách okresních měst, uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

V necelé třetině okresních měst během první poloviny loňského roku na silnicích nikdo nezemřel ani se vážně nezranil.

Z krajských měst velké zlepšení nastalo ve Zlíně – v roce 2017 skončil na 11. místě, v první polovině loňského roku se probojoval na čtvrtou pozici. Naopak největší zhoršení zaznamenaly Karlovy Vary. Zatímco předloni vévodily žebříčku bezpečnosti, v loňském prvním pololetí se propadly na 9. místo.

Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný ČP Index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst.
Ivana Buriánková
tisková mluvčí České pojišťovny
Měsíční vývoj usmrcených osob na pozemních komunikacích v ČR (usmrceno do 24 hodin po nehodě). Počty zemřelých osob stále převyšuje hodnoty stanovené v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu pro léta 2011 - 2020 (NSBSP).
Zdroj: BESIP

Vysoký počet nehod hlásí Ústí nad Labem a České Budějovice

Z poměru nehod k počtu obyvatel – tedy z ČP indexu – plyne, že pro řidiče je nejméně bezpečným krajským městem Brno. Jedním z hlavních důvodů nadprůměrné nehodovosti v regionu je podle zjištění České televize zvyšující se hustota dopravy a také uzavírky. „Uzavírky mohou samy o sobě riziko nehod snížit, neboť řidiči pomalu popojíždějí, ale zdržení si kompenzují na otevřených úsecích, kde jezdí rychleji,“ dodal redaktor Ondřej Šimeček.

Brno v neveselých statistikách následují města Ústí nad Labem a České Budějovice. Praha je pak kvůli přepočtu na obyvatele v žebříčku počtu havárií čtvrtá od konce, zmínila Ivana Buriánková. V absolutních číslech má z velkých měst rovněž nejhorší bilanci. 

V první polovině roku 2018 zemřelo na pražských silnicích 17 lidí a 79 se při dopravních nehodách těžce zranilo. Na druhém místě co do počtu úmrtí skončily Brno a Ostrava. V každém z nich zemřeli tři lidé, těžce zraněných bylo v Brně 43, v Ostravě 15. 

Celkově v krajských městech v první polovině loňského roku zemřelo na silnicích 28 osob, těžce se zranilo 195 lidí. Dva lidské životy a 22 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost.

„Okresním“ skokanem je Jeseník

Bezmála třetina okresních měst byla v první půli loňského roku podle indexu České pojišťovny bez vážných nehod. Největší zlepšení zaznamenal Jeseník, který se na seznam takzvaných beznehodových okresních měst vyšplhal z loňského 54. místa.

Naopak nejméně bezpečné silnice v hodnocení okresních měst byly kromě Karviné, kde o život přišli tři lidé při dopravní nehodě, také ve Strakonicích a v Mělníku. Posledně zmíněné město zaznamenalo největší zhoršení, když z osmého místa v roce 2017 propadlo v loňském prvním pololetí až na 57. pozici.

V roce 2018 bylo usmrceno nejvíce osob ve Středočeském kraji (98), nejméně pak v Libereckém kraji (17), nejvíce těžce zraněných osob bylo evidováno ve Středočeském kraji (372), naopak nejméně osob bylo těžce zraněno v Karlovarském kraji (57). Zdroj: BESIP
Zdroj: BESIP

Na silnicích v okresních městech v první polovině loňského roku zemřelo 8 osob, těžce se jich zranilo 93. K největšímu počtu těžkých zranění pak vedly havárie v Kladně (10 nehod s těžkým zraněním), Opavě (9 nehod) a v Mladé Boleslavi (6 nehod).

Celkově na silnicích krajských a okresních měst v loňském prvním pololetí zahynulo 36 lidí, 288 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost měla za následek čtyři smrtelné dopravní nehody a 31 vážných zranění.