Nejbezpečněji je na cestách v Olomouci, největší riziko nehody hrozí v Brně

Nejbezpečnější silnice z hlediska nehodovosti mezi krajskými městy má Olomouc, Liberec a Hradec Králové. Na opačné straně žebříčku skončilo Brno. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za první pololetí roku 2018. Ve srovnání s rokem 2017 se zlepšila bezpečnost na cestách okresních měst, uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

V necelé třetině okresních měst během první poloviny loňského roku na silnicích nikdo nezemřel ani se vážně nezranil.

Z krajských měst velké zlepšení nastalo ve Zlíně – v roce 2017 skončil na 11. místě, v první polovině loňského roku se probojoval na čtvrtou pozici. Naopak největší zhoršení zaznamenaly Karlovy Vary. Zatímco předloni vévodily žebříčku bezpečnosti, v loňském prvním pololetí se propadly na 9. místo.

Bezpečnost na silnicích v jednotlivých krajských a okresních městech hodnotí Česká pojišťovna již od roku 2004. Výsledný ČP Index vychází ze statistik Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel sledovaných měst.
Ivana Buriánková
tisková mluvčí České pojišťovny
Měsíční vývoj usmrcených osob na pozemních komunikacích v ČR (usmrceno do 24 hodin po nehodě). Počty zemřelých osob stále převyšuje hodnoty stanovené v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu pro léta 2011 - 2020 (NSBSP).
Zdroj: BESIP

Vysoký počet nehod hlásí Ústí nad Labem a České Budějovice

Z poměru nehod k počtu obyvatel – tedy z ČP indexu – plyne, že pro řidiče je nejméně bezpečným krajským městem Brno. Jedním z hlavních důvodů nadprůměrné nehodovosti v regionu je podle zjištění České televize zvyšující se hustota dopravy a také uzavírky. „Uzavírky mohou samy o sobě riziko nehod snížit, neboť řidiči pomalu popojíždějí, ale zdržení si kompenzují na otevřených úsecích, kde jezdí rychleji,“ dodal redaktor Ondřej Šimeček.

Brno v neveselých statistikách následují města Ústí nad Labem a České Budějovice. Praha je pak kvůli přepočtu na obyvatele v žebříčku počtu havárií čtvrtá od konce, zmínila Ivana Buriánková. V absolutních číslech má z velkých měst rovněž nejhorší bilanci. 

V první polovině roku 2018 zemřelo na pražských silnicích 17 lidí a 79 se při dopravních nehodách těžce zranilo. Na druhém místě co do počtu úmrtí skončily Brno a Ostrava. V každém z nich zemřeli tři lidé, těžce zraněných bylo v Brně 43, v Ostravě 15. 

Celkově v krajských městech v první polovině loňského roku zemřelo na silnicích 28 osob, těžce se zranilo 195 lidí. Dva lidské životy a 22 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost.

„Okresním“ skokanem je Jeseník

Bezmála třetina okresních měst byla v první půli loňského roku podle indexu České pojišťovny bez vážných nehod. Největší zlepšení zaznamenal Jeseník, který se na seznam takzvaných beznehodových okresních měst vyšplhal z loňského 54. místa.

Naopak nejméně bezpečné silnice v hodnocení okresních měst byly kromě Karviné, kde o život přišli tři lidé při dopravní nehodě, také ve Strakonicích a v Mělníku. Posledně zmíněné město zaznamenalo největší zhoršení, když z osmého místa v roce 2017 propadlo v loňském prvním pololetí až na 57. pozici.

V roce 2018 bylo usmrceno nejvíce osob ve Středočeském kraji (98), nejméně pak v Libereckém kraji (17), nejvíce těžce zraněných osob bylo evidováno ve Středočeském kraji (372), naopak nejméně osob bylo těžce zraněno v Karlovarském kraji (57). Zdroj: BESIP
Zdroj: BESIP

Na silnicích v okresních městech v první polovině loňského roku zemřelo 8 osob, těžce se jich zranilo 93. K největšímu počtu těžkých zranění pak vedly havárie v Kladně (10 nehod s těžkým zraněním), Opavě (9 nehod) a v Mladé Boleslavi (6 nehod).

Celkově na silnicích krajských a okresních měst v loňském prvním pololetí zahynulo 36 lidí, 288 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost měla za následek čtyři smrtelné dopravní nehody a 31 vážných zranění.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 20 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 29 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...