Výbuch metanu v Dole ČSM na Karvinsku má nejméně pět obětí, osm horníků se pohřešuje

V černouhelném Dole ČSM ve Stonavě na Karvinsku ve čtvrtek odpoledne vybuchl metan. Nejméně pět horníků zemřelo, osm lidí se stále pohřešuje a deset se jich zranilo. Báňští záchranáři, kterým v noci přijeli na pomoc kolegové z Polska, podzemí dál prohledávají. Na místo neštěstí by měl v pátek dopoledne přijet premiér Andrej Babiš (ANO) i jeho polský protějšek Mateusz Morawiecki.

Důlní záchranáři u Dolu ČSM
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

„V 17:16 došlo v Dolu ČSM Sever k zapálení metanu, který způsobil devastaci některých důlních pracovišť. Okamžitě jsme zastavili těžbu a horníci, kteří byli v podzemí, vyfárali na povrch,“ řekl ČT mluvčí společnosti OKD Ivo Čelechovský. Výbuch se podle něj stal v 29. sloji, přibližně 800 metrů pod zemí.

Podle aktuálních informací má výbuch pět obětí, osm lidí se stále pohřešuje a  deset je zraněných, z nichž sedm je v domácí péči. 

Šlo především o horníky z Polska, uvedl mluvčí. „Podle neověřených informací bylo polských horníků 22 a jeden Čech,“ řekla redaktorka ČT Helena Dohnalová. Záchranné práce pokračovaly celou noc. Ráno po pohřešovaných hornících pátralo celkem padesát báňských záchranářů.

Sanitka odjíždí z areálu Dolu ČSM
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Záchranáři na místě ošetřili tři zraněné horníky. „Ve 21:30 byl letecky transportován na urgentní příjem Fakultní nemocnice Ostrava muž, který byl následně předán našim odborníkům na Kliniku popáleninové medicíny. V tuto chvíli je na operačním sále,“ potvrdila ve čtvrtek večer ČT mluvčí nemocnice Naďa Chattová. Muž utrpěl vážné popáleniny hlavy, krku, trupu, horních i dolních končetin a byl v ohrožení života, uvedl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.

V popáleninovém centru ostravské fakultní nemocnice skončil i další zraněný. Podle mluvčí Chattové byl ve čtvrtek večer při vědomí, s lékaři komunikoval a jeho stav byl proti druhému pacientovi lehčí. Třetí zraněný horník utrpěl menší zranění, podle záchranářů byl zřejmě odhozen tlakovou vlnou. Převezli ho do nemocnice v Karviné.

Záchranáři dál prohledávají podzemí

Na místo se ihned po neštěstí dostavila Hlavní báňská záchranná stanice, která dál prohlíží podzemí. Záchranné práce v dole ale komplikují náročné podmínky a špatná viditelnost. V noci na místo přijeli také báňští záchranáři z Polska. 

Předseda Českého báňského úřadu Martin Štemberka ČT řekl, že úřad situaci sleduje, ale nemá o ní zatím více informací. Role úřadu podle něj začne až po skončení záchranné operace.

Důl ČSM
Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík

V dole jsou čidla, která by na výskyt nebezpečného metanu měla upozornit. „Nemám informaci o tom, že by čidla nefungovala. Jakmile skončí všechny záchranářské práce, začne pracovat speciální vyšetřovací komise, která musí zjistit přesné příčiny, proč k zapálení metanu došlo. To teď nemůžeme předjímat,“ dodal Čelechovský. 

Premiér Andrej Babiš (ANO) na Twitteru uvedl, že stát je připraven okamžitě pomoci. „Rád bych vyjádřil svou nejhlubší soustrast pozůstalým. Jsem ve spojení se záchranáři, dělají maximum. Jsme připraveni okamžitě pomoci, pomoc nabídl i polský premiér. V tuto chvíli nezbývá než věřit a modlit se, aby nebylo obětí víc,“ napsal. 

Andrej Babiš má na místo neštěstí v pátek dopoledne přijet. Na Karvinsko míří také jeho polský protějšek Mateusz Morawiecki.

V dole se těží přesně půl století

Důl ČSM je součástí těžební společnosti OKD, jejímž majitelem je stát prostřednictvím státního podniku Prisko. Firma v současnosti těží ve dvou dolech – Důlní závod 1 zahrnuje dřívější závody Důl Darkov a Důl Karviná, Důlní závod 2 pak vznikl přejmenováním původního Závodu Důl ČSM.

Důl ČSM (zkratka vznikla z dřívějšího názvu Důl Československého svazu mládeže) se nachází ve východní části karvinské pánve v katastrech obcí Stonava, Albrechtice, Chotěbuz a pod Karvinou.

Důl se člení se na oblast Sever a Jih. Těží se tam od prosince 1968. V roce 1990 byl vyčleněn z koncernu OKD a po privatizaci se stal součástí firmy Českomoravské doly. V roce 2005 se jako poslední funkční důl této firmy vrátil pod společnost OKD. Velké investice poté prodloužily životnost závodu.