Přes nový most v Černé Hoře už jezdí auta. Místním se ulevilo

Silničáři otevřeli nový most v Černé Hoře (zdroj: ČT24)

Silničáři v pátek ráno otevřeli nový, 100 metrů dlouhý most u Černé Hory na Blanensku, původní už nešel opravit. Z městyse tak po roce a půl zmizí tisíce aut včetně kamionů, které jezdily kvůli bezpečnosti a hlučnosti jen třicetikilometrovou rychlostí. Nová stavba za 64 milionů je vybavená i protihlukovými zábranami.

Černohorský most na silnici I/43 se ukázal jako jeden z mnoha problematických v celé silniční síti v Česku. Původně se předpokládalo, že konstrukce není v tak špatném stavu a půjde opravit. Když se však s opravou loni v létě začalo, odborníci zjistili, že nezbývá než jej strhnout a stavět nový.

„Byla to blesková akce, během jedné jediné stavební sezony jsme dokázali původní most zdemolovat, odvézt a vystavěli jsme úplně nový silniční most na silnici první třídy,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Životnost nové stavby je podle něj zhruba 100 let. Zatím se po mostu bude jezdit rychlostí 70 kilometrů za hodinu, od jara by se měla rychlost zvýšit na standardních 90 kilometrů za hodinu.

Most je podle Rýdla specifický tím, že vede z kopce a do zatáčky. Vybudovaný je na něm i zádržný systém se zdvojenými svodidly, který i v případě nehody těžkého kamionu zabrání pádu vozu do městyse. Zábradlí také plní funkci protihlukového opatření.

„Na jaře jsme připraveni hlučnost, která bude vycházet z provozu, změřit. Pokud bude překonávat limity, které stanovila hygiena, je mostní konstrukce připravená na to, abychom postavili skutečně velké protihlukové stěny,“ řekl Rýdl.

Most odkloní dopravu z ulic městyse

Objízdná trasa během stavby vedla přímo Černou Horou. Denně projelo Svitavskou a Brněnskou ulicí v průměru kolem 15 tisíc aut, zhruba čtvrtina z nich byla auta nákladní. Obyvatelům městyse měla letos původně ulevit alespoň objížďka pro kamiony, silničáři ji navrhovali od Svitav na Olomouc a zpět k Brnu, ministerstvo dopravy ji však nepovolilo.

Problémy spojené s průjezdem tisíců aut za den řeší trvale i další obce směrem na jih, jako Lipůvka, Milonice či Lažany. Těmto patrně pomůže až stavba nové čtyřpruhové silnice, která je však v nedohlednu.

Podobný osud čeká i most přes Novomlýnské nádrže

Na jižní Moravě se silničáři potýkají s dalším mostem ve špatném technickém stavu, který vede po přehradě Novomlýnských nádrží. Stejně jako ten v Černé Hoře pochází ze 70. let minulého století, během konstrukce obou staveb navíc dělníci nejspíše nedodrželi správné postupy.

„Při velkém zátěžovém testu jsme zjistili, že konstrukce už není dobrá. I tam během jedné stavební sezony 2020 postavíme nový most,“ dodal Rýdl. V současnosti novomlýnskému mostu ulevila ocelová konstrukce, přes kterou budou auta jezdit ještě zhruba rok.