I na začátku prvního tisíciletí se lidé báli přes vodu, komentuje stav pražských mostů Svoboda

Svoboda: V roce 2013 jsem zadal analýzu o stavu mostů v Praze. Pak už s tím nikdo nic nedělal (zdroj: ČT24)

Když vznikala města, lidé se báli přes vodu, protože neměli dobré mosty a jezdili na prámech. Praha na začátku prvního tisíciletí žila odděleně jako pravý a levý břeh a současný stav mostů v metropoli je návratem k tomuto stavu. Tuto nadsázku použil v Interview ČT24 bývalý primátor a lídr ODS v komunálních volbách v Praze Bohuslav Svoboda. Sám prý zadal v roce 2013 audit, který ukázal na špatný stav pražských mostů, od té doby se ale v této záležitosti podle něj nic nedělo.

„Je naprosto jasné, že Praha potřebuje jeden až dva nové mosty, že to prostě stačit nemůže. Když budete most předělávat, je potřeba vyřešit, kudy pojede obchvat. Jestli tam postavím provizorní most, nebo jestli to vše pošlu na Hlávkův most. Pak musím ale zjistit, v jakém ten je stavu, aby nespadl další most, protože pak už bychom bydleli jen na levém a pravém břehu,“ podotkl Svoboda.

Sám připouští, že když se nějaký most dostane do havarijního stavu kvůli tomu, že politická reprezentace města dlouho situaci neřešila, jde o kumulativní selhání politické moci. „Dá se to tak nazvat. Musíme si uvědomit, že i to, jak spadl most v Itálii, je řešeno jako selhání vedení regionu, že se dostal do takového stavu,“ souhlasí bývalý pražský primátor.

V roce 2013 podle svých slov ještě jako první muž metropole zadal analýzu pražských mostů. Měl prý informace o jejich špatném stavu. „Analýza byla zahájena, první signály říkaly, že je to špatné. Než ale byla analýza dokončena, byla ODS odvolána z koalice, vznikla jiná koalice, a ta už se tím nikdy nezabývala, a to je, prosím, pět let,“ tvrdí Svoboda a dodává, že kdyby se v práci s mosty pokračovalo, nemusely dnes být v tak špatném stavu.

Podle jeho slov do té doby neexistovaly žádné materiály a podklady ke stavu pražských mostů. Má ale za to, že když už se něco rozjelo, neměli jeho političtí následovníci celou věc ignorovat.

Prahu tíží stav velkých mostů

Pražské mosty se stávají stále větším strašákem, k posledním šokům pro pražskou dopravu patří uzavření mostu nad stanicí metra Vltavská kvůli jeho havarijnímu stavu. Mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková předeslala, že ho bude nutné zbourat. Zároveň správa zbourá i souběžný most v opačném směru v Bubenské ulici. 

TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou oba ve špatném stavu. Připravuje se rovněž diagnostika lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi.

Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších. Plánuje se také rekonstrukce Barrandovského mostu, který je nejvytíženějším místem české silniční a dálniční sítě.

Problémy se týkají i některých železničních mostů. Negrelliho viadukt prochází rozsáhlou opravou, která však nabírá zpoždění. Most je totiž v horším stavu, než se čekalo. Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem navrhuje správa železnic rovnou zbourat. Lávky pro pěší, které na něm jsou zavěšeny, se loni v prosinci kvůli havarijnímu stavu uzavřely. Jedna z nich se po rekonstrukci otevřela minulý týden.