Sdílení jízdních kol má v Ostravě úspěch. Malý zádrhel způsobila pouze městská policie

Systém sdílení jízdních kol v Ostravě funguje nad očekávání dobře. Služba začala ve městě v květnu. První čtvrthodina výpujčky je zdarma, za dalších 45 minut zaplatí cyklisté 18 korun a pak šest korun každou další čtvrthodinu.

Žádné kolo dosud nebylo ukradeno ani zničeno. Drobný problém těsně před samotným spuštěním systému ale nechtěně způsobili strážníci. Jeden ze stojanů totiž odvezli ze Stodolní ulice, protože netušili, že jde o stanoviště pro bikesharing.

Za první dny provozu je denně zaznamenáno v průměru 600 výpůjček. Lidé ale mnohdy nerespektují pravidla pro provoz kol. 

Projekt jsme chystali opravdu dlouhou dobu a upřímně řečeno jsem měl trošku strach, jestli se to chytí. Dokonce jsme se tady domlouvali, že jako magistrátní úředníci a politici půjdeme příkladem a budeme se projíždět na kolech, abychom zvýšili zájem o tuto službu. Nakonec se mi ještě nepodařilo kolo půjčit, protože je tady (u magistrátu) vždycky ten stojan prázdný.
Tomáš Macura
ostravský primátor

Podle ostravského primátora Tomáše Macury (ANO) se kola ve stojanech obmění až šestkrát denně. Z hlediska frekvence půjčování se tak Ostrava řadí mezi nejúspěšnější města. „V absolutních číslech jsme druzí za Prahou, tam je ale těch kol nepoměrně více,“ uvedl. Ve městě už se tak zvýšil počet stanovišť s koly z původních 39 na 45.

V centru se půjčují nejvíce

K nejfrekventovanějším místům z hlediska půjčování patří Masarykovo a Prokešovo náměstí a Nová Karolina. Lidé ale zatím v drtivé většině podle primátora využívají jízdní kola pro přesun na kratší vzdálenosti. Aktuálně je v Ostravě k dispozici 180 kol.

Při rozjezdu se pak řešily jen drobné technické problémy. „Jediný stín na systému zatím je, že s tím lidé převážně jezdí po chodnících a někdy poměrně nebezpečným způsobem. My společně s provozovatelem služby chystáme informační kampaň, aby si lidé uvědomili, že to je dopravní prostředek,“ dodal Macura.

Cyklisté mohou využít stovky kilometrů tras

V Ostravě je zhruba 250 kilometrů cyklostezek a cyklotras. Stanoviště pro sdílená kola jsou zatím zejména v centrálním obvodě Moravská Ostrava a Přívoz. Společnost Rekola, která službu ve městě poskytuje, provozuje sdílená kola od roku 2013. Působí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci a Teplicích.

K provozovatelům takzvaného bikesharingu, tedy sdílení kol, se před časem přidaly i České dráhy. Velikonočním víkendem se tak opět otevřely jejich cyklopůjčovny. Střediska jsou v provozu zpravidla od 1. dubna do 31. října, vybrané půjčovny jsou otevřeny i celoročně. Bez slevové In Karty se za bicykl platí kolem 150 korun denně.

Výpůjčky elektrokol chce letos umožnit Moravskoslezský kraj. Do vybraných míst v regionu rozdělil 40 těchto speciálních bicyklů. Turisté je mohou využívat od letošního jara. Lidem s pohybovým omezením, nesportovcům nebo třeba seniorům mají pomoci zvládnout náročnější výlety po regionu, řekla krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Kola poháněná elektromotorem jsou rozdělena do dvou kategorií. Pro méně náročný terén budou určená kola crossová, pro výlety v kopcovitých oblastech s větším převýšením kola horská. Jsou k dispozici i v dámském provedení. Seznam distribučních míst je k dispozici zde.