Policejní zásah se týkal sporu o ČSAD Liberec. Kraj chce firmu koupit, konkurence tomu brání

Události v regionech: Smlouvy o dopravní obslužnosti v Libereckém kraji prověřují kriminalisté (zdroj: ČT24)

Liberecký kraj si chtěl koupit firmu ČSAD Liberec. Zatím se mu to nepodařilo a nejenže se krajské úsilí dočkalo pozornosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, navíc se o ně nyní zajímá i policie. Její zásah na krajském úřadě i v sídle ČSAD ovšem ještě více rozvířil spory mezi krajem spolu s ČSAD Liberec na jedné straně a společností BusLine na druhé. Navzájem se obviňují z nekalé hry.

Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu se ve čtvrtek objevili na Krajském úřadu v Liberci i v sídle ČSAD Liberec. Po dvanácti hodinách odešli, aniž by cokoli vysvětlili. Mluvčí centrály Jaroslav Ibehej pouze sdělil, že „žádná osoba nebyla zadržena ani obviněna“. 

Na obou místech požádali policisté o dokumenty, které si odvezli. „Jednalo se o veřejně dostupné dokumenty. My jsme je samozřejmě vydali,“ uvedl ředitel ČSAD Liberec Martin Oumrt. Šlo o uzávěrky, znalecké posudky, smlouvy a také komunikaci s Libereckým krajem, který chce společnost koupit. Věří, že pak bude mít lepší kontrolu nad financováním veřejné dopravy. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale nákup akcií nedovolil, s tím, že musí být předmětem veřejné soutěže.

„V úterý jsme podávali rozklad proti rozhodnutí ÚOHS. Jsme připraveni obrátit se i na soud, protože se domníváme, že postupujeme správně,“ upozornil hejtman Martin Půta (SLK).

U ÚOHS si na plánovanou transakci stěžoval jiný dopravce – společnost BusLine, která vznikla před šesti lety sloučením dalších dvou společností, které užívaly tradiční značku ČSAD, konkrétně semilské a jablonecké. BusLine je v Libereckém kraji jedním z největších autobusových dopravců, ale zároveň je v současnosti s krajským úřadem na nože od doby, kdy kraj zrušil soutěž, ve které společnost nabídla nejlepší cenu.

Předseda odborů BusLine Jiří Kuchynka míní, že policejní zásah je logickým vyústěním zrušené soutěže. „Říkal jsem jim: Dopouštíte se vlastně trestněprávního jednání. Hejtman mě obvinil z toho, že jim vyhrožuju, že mě budou žalovat,“ řekl. Podobně smýšlejí i opoziční zastupitelé. „Změna na problémy s dopravní zakázkou upozorňuje už několik let,“ podotkl zastupitel Jan Korytář (Změna pro Liberecký kraj).

Naopak podle ředitele ČSAD Liberec se jedná o konkurenční boj a snahu poškodit libereckého dopravce. „Stojí za tím zájmové skupiny, které se snaží ovládnout dopravu v Libereckém kraji,“ prohlásil Martin Oumrt. Podle ředitele BusLine Radka Chobota je to však „naprostý nesmysl“.

Hejtman Půta připomněl, že to není poprvé, co se policie zabývá zakázkami na zajištění dopravní obslužnosti v Libereckém kraji. Již v roce 2015 prověřovala miliardový tendr na zajištění autobusové dopravy. Podnět tehdy podal sám hejtman kvůli závěrům Krajského protikorupčního pracoviště. To klíčovou krajskou zakázku za čtyři miliardy korun označilo za
netransparentní a zmanipulovanou. Případ byl ale odložen.

Snaha Libereckého kraje koupit autobusového dopravce souvisí s loňským zdražením služeb dopravních společností poté, co vláda nařídila zvýšení minimální mzdy pro řidiče. K podobnému kroku přistoupil i sousední Ústecký kraj, který však nezakoupil již existující společnost, nýbrž založil novou. K témuž se chystá i Karlovarský kraj. Krajské úřady argumentovaly tím, že když dají dopravcům více peněz, nedokáží zaručit, že skutečně skončí na výplatních páskách řidičů. U společností, které přímo kontrolují, očekávají opak.