Asi 120 milionů korun. Právě tolik má stát rekonstrukce historického železničního motorového vozu M 290.0 zvaného Slovenská strela. Opraví jej kopřivnická automobilka Tatra Trucks. Celá operace zabere přibližně dva roky.
Slovenská strela bude jako nová. Rzi a zchátralého interiéru ji zbaví kopřivnická automobilka
Po opravě bude vůz vyrobený v roce 1936 v Tatře stát ve speciálním proskleném depu a bude jedním z lákadel nového muzea automobilů. To chce v bývalé tatrovácké slévárně vybudovat Moravskoslezský kraj, uvedl generální ředitel Tatry Radek Strouhal.
Téměř 80 miliony na renovaci přispějí evropské dotace, symbolický šek tak v pondělí v Kopřivnici zástupcům automobilky předala ministryně pro místní rozvoj v demisi Klára Dostálová (za ANO). Firma může díky tomu v nejbližší době zahájit výběrové řízení na firmu, která legendární vůz zrenovuje. Nyní Slovenská strela stojí venku před muzeem Tatry a dlouhá léta chátrá.
Ředitel Technického muzea Tatra Jan Jurkovič doplnil, že vůz by měl být po technické stránce renovován do podoby, v jaké jezdil po roce 1936. „Předpokládá se, že se zrenovuje do pojízdného stavu, to znamená v podstatě do opravdu původního stavu, který bude způsobilý na provoz i po veřejných kolejích. Samozřejmě jsou už nové předpisy, ale ta elektronika, která je nezbytná dneska k provozu, ta se dodá jenom pro, řekněme, určitou konkrétní jízdu jako přenosná,“ řekl Jurkovič.
Bude stát jako ve vitríně
Depo, v němž bude vůz stát, bude prosklené, tak aby byl vidět i podvozek. „Z druhé strany bude imitace nádraží. Je tam i prostor pro to, aby Slovenská strela mohla vyjíždět před toto depo, plus zamýšlíme to, že bychom dělali jednou za čas nějaké projížďky pro fanoušky,“ řekl Strouhal.
Jurkovič řekl, že stav vozu je opravdu tristní. Kompletně nové se budou muset vyrobit například sedačky. „Obrovskou výhodou při renovaci bude, že je plně zachovalá technická dokumentace. Čili restaurátoři mají podle čeho postupovat, proto si myslíme, že to opravdu zvládnou v horizontu těch dvou let,“ řekl ředitel muzea. Vnitřní prostory vozu se ale kvůli obavám z poškození budou lidem otevírat spíše jen při výjimečnějších událostech.
Motorový vůz Slovenská strela byl uveden do provozu 13. července 1936. Jezdil na trati Praha – Bratislava, i proto dostal pojmenování Slovenská strela. Díky jediné zastávce v Brně to byl tehdy nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích. Trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut.
Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Dlouhá desetiletí je jedním ze symbolů města.