
Piková dáma v Mahenově divadle
Motiv je aktuální i v současnosti
Opera Petra Iljiče Čajkovského sleduje osud mladého carského důstojníka toužícího po tajemství tří karet, které vždy vyhrávají. To zná právě Hraběnka. Glaser operu inscenuje jako vzpomínky člověka, který překročil hranici šílenství a zpětně pohlíží na svůj život. Důstojník své zničující posedlosti obětoval milostný vztah, dopustil se zločinu a ztratil rozum.
„Ničí jej touha po nedosažitelném, po bohatství, úspěchu, kterého by mohl dosáhnout bez práce, bez zásluh,“ popsal Glaser. Doplnil, že právě tento motiv přibližuje operu současnosti. „Lidé si dnes myslí, že mohou dosáhnout úspěchu jen tím, že se dotknou klávesnice nebo displeje mobilního telefonu. Ale tak to přece není,“ uvedl italský pěvec Gianluca Zampieri.
Hraběnka v trojím podání
Netradičním prvkem novodobě pojaté opery je roztrojení jedné postavy. I díky tomu mohla Soňa Červená ztvárnit roli hraběnky. Má více představitelek, které jsou na jevišti společně. „Jitka Zerhová hraje tu reálnou hraběnku, Veronika Hajnová její mladou variantu a Soňa Červená, která okouzlila celý ansámbl, je vlastně už tou hraběnkou z jiného světa, smrt, temná stránka téhle postavy, ta která Heřmana odvleče kamsi do pekla,“ vysvětlil ředitel divadla a režisér Martin Glaser.
Soňa Červená v roce 1962 odešla posledním otevřeným přechodem do západního Berlína. Její nadání jí umožnilo zpívat po celém světě. Do Československa se vrátila až po pádu komunistického režimu. O návrat Pikové dámy je mezi diváky obrovský zájem. Všech šest představení už je vyprodaných.