Obří antonov se vznese nad Mošnov. Poveze 80 tun pražců a výhybek

Na mošnovském letišti přistálo dosud vůbec největší letadlo světa, které se vyrábí sériově. Model Antonov 124 Ruslan by měl z Mošnova odvézt na 80 tun železničního materiálu. Zakázka míří do Indonésie.

Video Obří letoun v Mošnově
video

Obří letoun v Mošnově

Na Letiště Leoše Janáčka Ostrava přiletěl stroj již v neděli. Prostějovský výrobce potom jeho nákladový prostor zaplnil 25 betonovými pražci a železničními výhybkami. Podle redaktorky České televize Lucie Botorové by letadlo mělo odcestovat zpět již v pondělí. 

Pražce museli zaměstnanci spediční firmy pevně zafixovat k podlaze. „Bylo nutné je položit na podlahu z dřevěných trámů a připevnit páskou s pomocí dřevěných prokladů i závitových tyčí,“ zjistila Lucie Botorová. 

Pražce cestují spíše po vodě 

Náklad, který se ještě v pondělí vznese směrem do Indonésie, musel být upevněn velmi pečlivě. Jeho stabilitu, a tím pádem rovněž stabilitu letadla, by totiž mohlo ohrozit například přetížení při startu.

Podle zjištění ČT se jedná o vůbec první takto rozsáhlou přepravu železničních pražců a výhybek z České republiky, která se uskutečňuje vzdušnou cestou. Většinou se totiž takovýto náklad dopravuje po vodě.

V Ostravě je letoun antonov během uplynulých tří desítek let k vidění již několikáté. Lidé zde mohli stroj pozorovat například v roce 2013 při Dnech NATO – viz fotogalerie:

Ještě mohutnější příbuzný: Antonov 225 Mrija

Větším příbuzným „124“ je Antonov 225 Mrija, rovněž jde původně o sovětský, nyní ukrajinský strategický transportní letoun, tentokrát ale s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Je poháněn šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letounů v aktivní službě.

Byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu nebylo pro Mriju využití, avšak po pěti letech se ji znovu podařilo nasadit do obchodního provozu. Dosud byl vyroben pouze jediný exemplář, druhý nebyl dokončen.