Šest let po opravě. A do haly pražského hlavního nádraží zatéká

Do nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží zatéká. Přiznala to Správa železniční dopravní cesty, které stanice patří. Od dokončení celkové rekonstrukce prostor, nad nimiž vede Severojižní magistrála, přitom uplynulo teprve šest let. Společnost, která práce zajišťovala, však odmítá odpovědnost, střechou se prý vůbec nezabývala. Oprava by podle SŽDC mohla vyjít až na stovky milionů korun a v krajním případě může omezit i dopravu na magistrále.

Podle SŽDC do nové odbavovací haly zatéká poškozenou izolací stropu. Ukázaly to sondy pod magistrálou a sousedním parkovištěm, které na střeše také je. Železniční správa nechala prověřit stav poté, co na ni postupně přešlo vlastnictví i správa celého hlavního nádraží – loni v létě je převzala od Českých drah, na podzim pak skončila nájemní smlouva se společností Grandi Stazioni.

Jak nákladný a rozsáhlý zásah bude potřeba, ukáží až výsledky rozsáhlejší kontroly, která ještě neskončila. „Bez nich nelze stanovit postup oprav a upřesnit i odhad, kolik peněz si rekonstrukce vyžádá,“ poznamenal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Grandi Stazioni dává od zatékající střechy ruce pryč. „Pokud jde o střechu nové odbavovací haly, můžeme stručně uvést, že nebyla ani předmětem nájmu, ani předmětem revitalizace naší společnosti. Zatékání, ke kterému docházelo i během našeho působení na nádraží, představovalo i pro nás velký problém, neboť ohrožovalo naši investici,“ sdělila společnost agentuře ČTK.

Černý scénář je takový, že si oprava vyžádá až stovky milionů korun. Mluvčí Ptačinský podotkl, že pokud by bylo nutné během prací omezit provoz na magistrále, byla by to velká komplikace pro Prahu.

Grandi Stazioni se soudí

Nová odbavovací hala hlavního nádraží, která vznikla v letech 1972 až 1977, prošla rozsáhlou rekonstrukcí v minulém desetiletí. Práce v prostorách pro cestující začaly v roce 2006, v dubnu 2011 pak dokončenou halu, kterou nově zaplnily obchody, slavnostně otevřeli tehdejší prezidenti České republiky a Italské republiky.

V té době byla odbavovací hala – stejně jako většina ostatních nádražních budov v Česku – majetkem Českých drah. Pro ně halu zrekonstruovala společnost Grandi Stazioni, která bývala součástí italských Státních drah.

Dohoda italské firmě zaručovala, že dostane nádraží do dlouhodobého pronájmu, pokud zrekonstruuje celé nádraží včetně historické Fantovy budovy. SŽDC poté, co nádraží od drah převzala, se rozhodla, že smlouvu s Grandi Stazioni neprodlouží vzhledem k tomu, že firma rekonstrukci historického objektu nedokončila včas.

Grandi Stazioni poté podala na stát (resp. SŽDC, která je jeho organizací) a také na České dráhy několik žalob. Soud zatím nepravomocně rozhodl o první z nich, ve které GS zpochybňovala loňský převod nádraží na SŽDC. Podle verdiktu však nádraží skutečně náleží železniční správě.

Další spory se týkají vlastnictví odbavovací haly a náhrad za investované peníze při rekonstrukci odbavovací haly a za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor. Celkem se GS domáhá téměř 1,5 miliardy korun. SŽDC jí zatím vyplatila 565 milionů jako uznatelné
náklady na částečnou rekonstrukci nádraží.