„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly. Jednalo se většinou o vnitřní korozi nosných oblouků,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Pravděpodobné prodražení stavby SŽDC připouštěla už v létě 2015 zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun.
Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na střeše haly. Byly zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku.
Zachovalé nosníky ocelové konstrukce proto byly opatřeny novým ochranným lakem a nataženy byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. Podle náměstka generálního ředitele SŽDC zodpovědného za modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit další desetiletí.
Hlavní část oprav je už hotová, některé dokončovací práce ale ještě budou pokračovat. Podle SŽDC je potřeba dodělat například ochranné prvky proti hnízdění holubů. Musí se rovněž vytmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotové by nádraží mohlo být napřesrok v květnu. Žádná z prací by ale neměla mít dopad na provoz nádraží.
Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských peněz šlo na rekonstrukci zhruba 480 milionů.
Rekonstrukcí projde i Fantova budova a podchod
Opravovat se má i historická Fantova budova stojící mezi příjezdovou halou a pražskou magistrálou. Podle ministerstva dopravy by měla být zrekonstruována do roku 2022. Nyní je opravený pouze střední trakt včetně vnější fasády. Boční křídla na rekonstrukci stále čekají.
Zhruba v roce 2022 chtějí železničáři rovněž dokončit projekt podchodu z hlavního nádraží do křižovatky ulic Seifertova a Italská. Součástí projektu je i vybudování lávky pro pěší do Vinohradské ulice.
Podle Nejezchleba bude potřeba rekonstruovat i koleje v tubusech vinohradských tunelů. Vyměnit by se měly i výhybky v části kolejiště vedoucí do těchto tunelů. Od toho si SŽDC slibuje zefektivnění trasy, kterou projíždějí vlaky ve směru na smíchovské nádraží nebo do Vršovic.