Unikátní stříbrný kabriolet Jawa Minor z roku 1939 získalo do svých sbírek Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě. Koupilo jej od soukromého majitele, vůz je ve velmi dobrém stavu a je plně funkční. Karosérii navrhovala tamní firma Carrosserie Sodomka a zatímco ve své době auto přišlo na 30 tisíc korun, nyní za něj muzeum zaplatilo 700 tisíc.
Vysokomýtské muzeum získalo unikátní kabriolet Jawa Minor z roku 1939
Auto si nechal vyrobit jistý notář z Jilemnice. Model Jawa Minor byl běžně dostupným vozidlem určeným pro střední vrstvu obyvatelstva. Továrna vyrobila víc než tři tisíce kusů, aut upravených na kabriolety však jezdilo po československých silnicích mnohem méně – jen 26.
„Jedná se o dvoutaktní motor, dvouválec o kubatuře 600 cm³, takže opravdu maličký motor. Odpovídal tomu i výkon, který byl necelých 20 koní. Na druhou stranu spotřeba byla na tehdejší dobu příjemná, nějakých 6 až 6,5 litru,“ říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek. Auto mohlo jet rychlostí až 95 kilometrů v hodině.
Těsně před druhou světovou válkou zažíval automobilový průmysl boom, lidé si často nechávali stavět speciálně upravené vozy. Ve 30. letech minulého století přitom působilo na území tehdejšího Československa více než 300 karosářských firem, dílna Josefa Sodomky patřila mezi nejúspěšnější.
„Sodomka sám ale i ostatní karosáři byli ovlivňováni německými vlivy, částečně i francouzskou estetikou, ale sami byli naprosto prvotřídními řemeslníky,“ uvádí historik Jan Hrubecký. Josef Sodomka navrhoval a vyráběl karoserie aut nejen pro Jawu, Tatru, Pragu, Škodu, Aero, ale i pro Bugatti, Ford, nebo Rolls-Royce.