Soukromé Letiště Vodochody, které by konkurovalo Ruzyni, má zelenou

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ministerstva životního prostředí proti rozsudku, který umožňuje rozšíření Letiště Vodochody. Přípravy na stavbu, která má z podnikového letiště učinit velký aeroport, který se bude s Letištěm Václava Havla přetahovat o nízkonákladové dopravce, se tak nezastaví. V minulosti již NSS zamítl obdobnou stížnost obcí.

Nejvyšší správní soud zdůvodnil zamítnutí kasační stížnosti tím, že musí správní orgán identifikovat újmu, která hrozí jednotlivým účastníkům a případně veřejnému zájmu a tyto újmy poté poměřovat.

Ministerstvo životního prostředí zatím nechtělo rozhodnutí komentovat. „Ministerstvo rozsudek od Nejvyššího správního soudu dosud neobdrželo. Budeme se moci vyjádřit až poté, co se seznámíme s důvody, pro které nebylo kasační stížnosti vyhověno,“ uvedla mluvčí úřadu Petra Roubíčková.

Letiště Aera ve Vodochodech se na veřejné snaží přebudovat investiční skupina Penta, které v současnosti Aero patří. Ředitel společnosti Letiště Vodochody Martin Kačur se po rozhodnutí NSS ostře vymezil vůči ministerstvu. „Ministerstvo životního prostředí, jak je vidět z jejich dosavadního postupu, ani nehodlá postupovat podle platných zákonů a dále nezákonně brání realizaci záměru Letiště Vodochody,“ uvedl.

Vizualizace
Zdroj: ČT24

Ministerstvo se u soudu pokoušelo zvrátit své vlastní dávné rozhodnutí. Původně totiž v roce 2013 vydalo kladný posudek EIA, který umožnil začít s přípravou přestavby vodochodského letiště. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko v roce 2014 prověřovat. Nakonec ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Zrušení EIA poté letiště napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale nařídil. Městský soud pak odvolal, co ministerstvo odvolalo. Proti tomu podaly kasační stížnost jak obce, tak MŽP, nyní je ale již zřejmé, že žádná z nich neuspěla.

Vodochodské letiště se podle představ vlastníků má stát nízkonákladovou alternativou k Letišti Václava Havla – jakýmsi pražským Stanstedem. Ročně by mělo odbavit asi 17 tisíc letadel.

Penta je středoevropská investiční skupina, založená v roce 1994. Působí zejména ve zdravotnictví, finančních službách, výrobě, maloobchodu a v realitách. U zrodu společnosti stáli Marek Dospiva a Jaroslav Haščák.

Na český trh vstoupila Penta v roce 2001. Jejími klíčovými investicemi v Česku jsou síť lékáren Dr. Max, sázková společnost Fortuna a Aero Vodochody. Před dvěma lety se Penta stala majitelem vydavatelství Vltava-Labe-Press, pod které patří mimo jiné regionální Deníky. Prvním dokončeným realitním projektem skupiny v České republice se stalo Florentinum – moderní administrativní budova v centru Prahy.

Načítání...