Jezdilo jich 700, zbyly čtyři. V Pardubicích zachránili trolejbus 8Tr

2 minuty
Události v regionech: V celé České republice se podařilo dochovat jen čtyři pojízdné trolejbusy tohoto typu
Zdroj: ČT24

Po sedmnácti letech skončila renovace trolejbusu Škoda 8Tr, který nyní bude sloužit jako historické vozidlo pardubického dopravního podniku. Je jedním ze čtveřice provozuschopných trolejbusů vyráběných ve druhé polovině 50. let v Plzni a v roce 1960 v nové továrně Škoda v Ostrově.

Pardubičtí mechanici představili renovovaný trolejbus výrobního čísla 590 před Vánoci a nyní se s ním vydali na zkušební jízdu. Dva okruhy kolem dílen ukázaly, že vše funguje, jak má. Bylo to vyvrcholení takřka nekonečného díla. Oprava trolejbusu začala před sedmnácti lety. Byl to tehdy vrak, který dlouhá léta stál na poli u Čáslavi. Ukázalo se ale, že oprava je mnohem náročnější, než kdokoli předpokládal.

Problém spočíval hlavně v tom, že pro trolejbus, který dnes již patří k naprostým unikátům, nebyly náhradní díly. Většinu součástek si tak museli pardubičtí mechanici vyrobit sami. „Samozřejmě to jde pomaleji, není to jaké nové vozy – přijdete, vyměníte,“ podotkl Josef Hanousek z Dopravního podniku města Pardubic.

Nejnáročnější bylo vyrobit novou elektroinstalaci. „Pomáhali nám s ní i kolegové z jiných měst. Ale největší mravenčí práce byla tady,“ podotkl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Trolejbusy typu 8Tr vyráběla Škoda (do roku 1959 ještě pod názvem Závody Vladimíra Iljiče Lenina) od poloviny 50. let. Ačkoli nešlo o více než o evoluci předchozích typů, staly se škody 8Tr do té doby nejrozšířenějším trolejbusem nejenom v Československu, ale i ve světě. Oproti vozům 6 Tr a 7 Tr, kterých vznikly dohromady zhruba dvě stovky, vyrobila Škoda během pěti let více než 700 trolejbusů 8Tr. Kromě československých měst šly také do Sovětského svazu, dalších východoevropských zemí a dokonce i do Číny.

V Československu šla nejpočetnější série do Prahy, kde do té doby neměly plzeňské trolejbusy příliš velké zastoupení a převažovaly vozy Tatra. Pětatřicetikusová série vozů 8Tr byla zároveň poslední dodávkou nových trolejbusů, která do Prahy šla. Po nákupu 8Tr v roce 1960 přišel postupný útlum trolejbusové dopravy ve městě, provoz zcela zanikl v roce 1972.

V Pardubicích naproti tomu byl v době, kdy přicházely nové vozy 8Tr, trolejbusový provoz ještě mladý a čtrnáct nových vozidel tehdy zvětšilo vozový park zhruba o polovinu. Trolejbusy přicházely postupně v letech 1957 až 1959. Již o tři roky později se ale pozvolna začal ujímat vlády typ Škoda 9Tr. Šlo o další evoluci škodováckého trolejbusu, ovšem až vozy 9Tr se staly skutečným bestsellerem, s počtem více než sedmi tisíc vyrobených kusů šlo o trolejbusovou obdobu neméně slavných tramvají T3.

Nicméně i typ 8Tr se může pochlubit některými zajímavými primáty. Mezi ně patří i fakt, že šlo o první typ trolejbusu, který se vyráběl v nové továrně Škoda v Ostrově, kam se v roce 1960 přesunula výroba trolejbusů z Plzně.

V současnosti jsou v Česku čtyři renovované vozy 8Tr. Kromě čerstvě opraveného pražsko-pardubického trolejbusu s výrobním datem z deváté výrobní série je mezi nimi ještě jeden vůz dodaný do Prahy. Je k vidění v muzeu pražského dopravního podniku. Technické muzeum Brno má ve sbírce původně bratislavský vůz z páté série, který je však ukrytý v depozitáři v Řečkovicích. Renovovaný trolejbus šesté série potom existuje v Ostravě.

Nejnovější z provozuschopných škod 8Tr bude brzy k vidění i v pardubických ulicích. První cestující by měl svézt v květnu během oslav 65 let od vzniku městského dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Moravy vydatně prší, na Jesenicku platí extrémní stupeň nebezpečí

V oblasti Jeseníků, Rychlebských hor a Králického Sněžníku od nedělního rána vytrvale prší. Pro Jesenicko platí kvůli srážkám extrémní stupeň nebezpečí. Ráno tam srážkové úhrny dosahovaly až dvaceti milimetrů za hodinu, tedy dvaceti litrů na metr čtvereční. Celkově meteorologové pro zmíněná pohoří očekávají až osmdesát milimetrů srážek, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Výstrahu před vydatným deštěm rozšířili meteorologové kromě severu Moravy a Slezska také na oblast Králíků na Orlickoústecku.
08:37Aktualizovánopřed 5 mminutami

Hudba může pomoct řidičům autobusů se soustředit, zjistili v Brně

Poslech hudby při řízení autobusu může zvýšit soustředění, ukazuje nová analýza Centra dopravního výzkumu. Uskutečnila se ve spolupráci s brněnským dopravním podnikem, který přitom loni rádio svým řidičům zakázal. Po nespokojených reakcích později ustoupil. Výzkumníci pozorovali desítky brněnských řidičů. Zjistili, že hudba za volantem pomáhá a může snížit i riziko nehody. Měla by být klidná, protože hlasitá a agresivní naopak provokuje k nebezpečnější jízdě.
před 2 hhodinami

Déšť zastavil vlaky v Jizerských horách, na Liberecku tahala auta těžká technika

Silné bouřky mohly v sobotu zasáhnout většinu Čech. Intenzivní déšť postihl odpoledne třeba oblast Jizerských hor v Libereckém kraji. U Bílého Potoka pod Smrkem spláchl kamení na železnici a zhruba na hodinu zastavil vlaky mezi Bílým Potokem a Raspenavou. Provoz už byl obnoven. V neděli a pondělí pak hrozí velmi vydatné deště na Moravě a ve Slezsku, mohou po nich stoupnout hladiny toků. V Beskydech může napršet až 110 litrů na každý metr čtvereční.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

„Mně nic není!“ Lékaři v IKEMu chlapci transplantovali játra a ledviny naráz

Výjimečnou transplantaci jater a ledviny provedli v pražském IKEMu devítiletému chlapci jménem Sergiu. Orgány mu selhávaly kvůli dědičné nemoci. Lékaři teď potvrdili, že byl zákrok úspěšný. Dětský program funguje ve spolupráci s Thomayerovou nemocnicí.
před 14 hhodinami

Kvůli opravám nejezdí o víkendu část metra C

V Praze od soboty nejezdí metro linky C mezi stanicemi Hlavní nádraží – Vltavská. Důvodem je pokračující rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc. Soupravy se znovu rozjedou v pondělí ráno. Po dobu výluky mohou cestující využít tramvaje XC a 36, informoval dopravní podnik. Další výluka čeká metro C v srpnu, kdy bude týden mimo provoz úsek mezi Chodovem a Muzeem.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Silničáři rozšiřují omezení pro kamiony na další dálniční úseky

Silničáři dávají značky zakazující předjíždění kamionů na další úseky dálnic D1 a D2. Některé přibyly během tohoto měsíce. Chybí ještě na D2 u Brna. Šoféři nákladních aut s opatřením polemizují, podle nich někde spíš přispívá ke komplikacím a kolonám. V Jihomoravském kraji nyní silničáři rozšířili zákaz na čtyřiceti kilometrech dálnic. Loni na už označených úsecích udělili za předjíždění 1700 pokut. Letos zatím jen šedesát.
včera v 08:30

Na Masarykově nádraží začne týdenní vlaková výluka

Na pražské Masarykovo nádraží nebudou od soboty jezdit vlaky. Důvodem týdenní výluky je instalace nového zabezpečovacího zařízení, které je součástí modernizace stanice. Do pátku 1. srpna večer proto budou regionální spoje končit na jiných pražských nádražích, zejména na hlavním. Omezení provozu se týká mimo jiné příměstských vlaků mezi Prahou a Kolínem.
25. 7. 2025

Malá města motivují obyvatele k trvalému pobytu penězi i výhodami

V řadě měst a obcí lidé bydlí, využívají jejich infrastrukturu a služby, ale přihlášení k trvalému pobytu tam nejsou. Radnice za ně tak do rozpočtu od státu nezískávají peníze. Proto se obyvatele k přihlášení snaží motivovat finančními dary i nejrůznějšími benefity. Například Studénka na Novojičínsku jim aktuálně v kampani nabízí dva tisíce sto korun.
25. 7. 2025
Načítání...