157 milionů Kč: Tolik budou stát nové autobusy pro Olomouc

Olomouc v příštích měsících pořídí sedmnáct nízkopodlažních „sólo“ autobusů, osm kloubových a k tomu jeden nízkopodlažní takzvaný midibus. Projekt má stát kolem 157 milionů korun. Dopravní podnik bude vozy nakupovat postupně.

A postupně je také zavede do provozu. Nové nízkopodlažní vozy by měly starší autobusy s vysokými schody vystřídat do roku 2018. Cestující si mohli vyzkoušet nový typ autobusů už v létě, kdy jezdil na linkách 16 a 17.

„Jde o autobus čtvrté generace, který byl dokonce vybaven sítí wi-fi a usb porty na nabíjení mobilů,“ poznamenal redaktor České televize Lukáš Horák s tím, že takové vybavení ale už nové vozy mít nebudou.

Olomouc nakoupí nové autobusy

„Sloužit budou hlavně přepravě. Na zastávkách mohou nové autobusy snížit podlahu až o devět centimetrů,“ dodal Lukáš Horák. V příštích letech by se měl v Olomouci omladit i tramvajový vozový park. Vše ale závisí na tom, zda dostane dopravní podnik přidělenou dotaci. Nové nízkopodlažní tramvaje by totiž přišly na zhruba sto sedmdesát devět milionů korun.

Po Olomoucku s jedinou jízdenkou

Velkou obměnou už olomoucká doprava nedávno prošla. Například od září mohou lidé cestovat po kraji pouze s jednou jízdenkou. Společná jízdenka platí nejen ve všech spojích objednávaných krajem, ale také v městské hromadné dopravě v Olomouci, Prostějově, Přerově, Šumperku, Zábřehu a Hranicích.

Od 1. září se do Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje začlenilo zbývajících šest železničních tratí. Na jednu jízdenku tak lidé mohou cestovat všemi spěšnými a osobními vlaky, příměstskými autobusy, ale i MHD. Jízdenky si lidé zakoupí u řidičů autobusů, v pokladnách Českých drah nebo informačních kancelářích dopravců.

  • V roce 2014 byla do integrovaného systému jako první zapojena trať z Olomouce do Hrubé Vody. Loni se systém rozšířil o další tři železniční tratě v okolí Olomouce a Prostějova. Součástí systému se nyní stanou i důležité tratě z Hranic do Přerova, Olomouce a Zábřehu či z Olomouce do Šternberka, Uničova a Šumperka. Regionální autobusová doprava už byla integrována v létě 2013.

Olomoucký kraj plánuje také zavedení jednotné elektronické jízdenky, díky níž budou moci lidé po celém regionu cestovat autobusy a vlaky bez papírových lístků. Elektronická jízdenka završí sjednocení dopravní obslužnosti a měla by přinést i úspory. Termín jejího zavedení zatím nebyl stanoven, od začátku roku je testována v autobusech na Jesenicku a můžou ji využívat také cestující v autobusech na Prostějovsku.