Madona z Veveří do Brna dorazí. Galerie obraz přiveze co nejdříve

Konec sporu o obraz Madony z Veveří? Ředitel Národní galerie (NG) uvedl, že instituce dílo vydá. Teprve ve čtvrtek, kdy vypršela lhůta pro vydání obrazu římskokatolické farnosti Veverská Bítýška, obdrželo podle něj vedení galerie požadované dokumenty pro převoz. Kvůli sporu se obrátil právní zástupce farnosti i na exekutora. Tahanicím o obraz se věnovala i Devadesátka ČT24, odpovědi ekonoma Arcibiskupství pražského Karla Štíchy na dotazy diváků si můžete přečíst na stránkách pořadu.

Do dlouhodobého sporu o gotický obraz nakonec exekutor nejspíše zasahovat nebude. Národní galerie si přitom ještě ve čtvrtek kladla podmínky, za kterých jej převeze z Prahy do Brna. „Příští týden se sejdeme se zástupci farnosti a budeme domlouvat technické podmínky převzetí,“ potvrdil ředitel NG Jiří Fajt.

Národní památka je forma ochrany, nikoli vlastnictví. Leccos je národní kulturní památkou a řadu z nich vlastní církevní instituce i spousta jiných subjektů. Národní kulturní památka je termín ze zákona, který je nadřazen běžné kulturní památce a určuje přísnější pravidla při její ochraně.
Karel Štícha
ekonom Arcibiskupství pražského

Situaci podle mluvčí NG Terezy Ježkové změnilo to, že galeristé od farnosti obdrželi ve čtvrtek večer požadovaná písemná stanoviska Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Právě ty byly pro galerii podmínkou, aby dílo vydala. K jeho předání ale mělo dojít už ve čtvrtek. Do brněnského Diecézního muzea, kde ho plánuje farnost vystavit, ale nedorazilo. Na předání měla galerie 30 dnů od právní moci rozsudku.

Je to obstrukce, k souhlasu není důvod

Obraz ze 13. století má galerie vydat na základě pravomocného soudního rozhodnutí. Galeristé ale uváděli, že k předání potřebují souhlas úřadů. Mluvčí instituce už dříve sdělila, že jsou připraveni obraz vydat. Podmínkou ale podle ní bylo získání chybějícího písemného stanoviska Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Podle kraje ani úřadu jejich souhlas není nutný.

Není k tomu zákonný důvod. Já si myslím, že jsou to obstrukce. Je potřeba dodržet rozhodnutí soudu.
Zdeněk Vácha
ředitel územního odborného pracoviště NPÚ v Brně

Bezplatnou výpůjčku farnost odmítla

Vycházíme z toho, že v Praze byl obraz od roku 1938 a že bychom ho zas chtěli přiblížit jinému spektru návštěvníků. Zkrátka dát možnost i lidem, kteří se do Prahy nedostanou. Zároveň chceme, aby se obraz vrátil blíže místu, kde byl vytvořen.
Marek Hlávka
farář z Veverské Bítýšky

Kvůli soudnímu rozhodnutí podala galerie dovolání k Nejvyššímu soudu. Ještě předtím se její zástupci sešli s farářem z Veverské Bítýšky Markem Hlávkou, který uvedl, že si s ním ředitel vyžádal schůzku. „Učinil nám nabídku, že se galerie nebude dovolávat k Nejvyššímu soudu, pokud jí obraz bezplatně na 20 let zapůjčíme. Když jsme řekli, že ho chceme do Brna, padla možnost, že si máme nechat obraz na rok v Brně a pak ho na 20 let bezplatně galerii zapůjčit. Odmítli jsme to,“ uvedl Hlávka.

Už v roce 2013 se naopak snažila církev dohodnout s galerií. Navrhla, že galeristé dostanou dílo na půl století do bezplatné výpůjčky, když uznají církevní vlastnictví. Takovou možnost zase zamítli galeristé.

NG už dříve vydala jiným církevním subjektům další díla – a na jejich dlouhodobé zápůjčce se s novými majiteli dohodla. Jde například o dva gotické křídlové oltáře z Duban a sochy Panny Marie, které galerie vrátila litoměřickému biskupství. Biskupství souhlasilo s tím, že zůstanou zapůjčené v Anežském klášteře v Praze, kde jsou důležitou součástí expozice středověkého umění.