Do dlouhodobého sporu o gotický obraz nakonec exekutor nejspíše zasahovat nebude. Národní galerie si přitom ještě ve čtvrtek kladla podmínky, za kterých jej převeze z Prahy do Brna. „Příští týden se sejdeme se zástupci farnosti a budeme domlouvat technické podmínky převzetí,“ potvrdil ředitel NG Jiří Fajt.
Karel Štícha
„Národní památka je forma ochrany, nikoli vlastnictví. Leccos je národní kulturní památkou a řadu z nich vlastní církevní instituce i spousta jiných subjektů. Národní kulturní památka je termín ze zákona, který je nadřazen běžné kulturní památce a určuje přísnější pravidla při její ochraně.“
Je to obstrukce, k souhlasu není důvod
Obraz ze 13. století má galerie vydat na základě pravomocného soudního rozhodnutí. Galeristé ale uváděli, že k předání potřebují souhlas úřadů. Mluvčí instituce už dříve sdělila, že jsou připraveni obraz vydat. Podmínkou ale podle ní bylo získání chybějícího písemného stanoviska Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Podle kraje ani úřadu jejich souhlas není nutný.
Není k tomu zákonný důvod. Já si myslím, že jsou to obstrukce. Je potřeba dodržet rozhodnutí soudu.
Zdeněk Vácha
Bezplatnou výpůjčku farnost odmítla
Marek Hlávka
„Vycházíme z toho, že v Praze byl obraz od roku 1938 a že bychom ho zas chtěli přiblížit jinému spektru návštěvníků. Zkrátka dát možnost i lidem, kteří se do Prahy nedostanou. Zároveň chceme, aby se obraz vrátil blíže místu, kde byl vytvořen.“
Už v roce 2013 se naopak snažila církev dohodnout s galerií. Navrhla, že galeristé dostanou dílo na půl století do bezplatné výpůjčky, když uznají církevní vlastnictví. Takovou možnost zase zamítli galeristé.

Události ČT: Národní galerie souhlasí s vydáním Madony z Veveří
Události ČT: Národní galerie souhlasí s vydáním Madony z Veveří
Devadesátka ČT24 s ekonomem Arcibiskupství pražského Karlem Štíchou
NG už dříve vydala jiným církevním subjektům další díla – a na jejich dlouhodobé zápůjčce se s novými majiteli dohodla. Jde například o dva gotické křídlové oltáře z Duban a sochy Panny Marie, které galerie vrátila litoměřickému biskupství. Biskupství souhlasilo s tím, že zůstanou zapůjčené v Anežském klášteře v Praze, kde jsou důležitou součástí expozice středověkého umění.