Místo uzavřeného soudního sporu – exekuce. Tak pravděpodobně skončí spor mezi katolickou církví a Národní galerií (NG). Její zástupci totiž do Brna nedovezli vzácný obraz Madony z Veveří, který podle soudu patří římskokatolické farnosti Veverská Bítýška. Ta si jej nárokuje v rámci majetkového narovnání.
Spor církve a galerie skončí nejspíše exekucí. Madona z Veveří zůstala v Praze
Na předání obrazu dostala galerie lhůtu 30 dní od právní moci rozsudku. Podle původních výpočtů měla vypršet v pátek, nicméně podle právníka bítýšské farnosti je lhůta už od neděle propadlá. Čtvrtečních 17 hodin byla podle něj náhradní, nepřekročitelná lhůta. „Na pátek 19. února jsem ohlášen u soudního exekutora, kterému tuto kauzu předám,“ uvedl Severin.
Obraz ze 13. století má galerie vydat na základě soudního rozhodnutí. Novým místem, kde má být Madona vystavená, je pak brněnské diecézní muzeum. To spadá pod brněnské biskupství. „Pro nás jsou postoje a způsob jednání Národní galerie jako reprezentativní státní instituce velkým překvapením,“ uvedla mluvčí biskupství Martina Jandlová. Podle ředitele Martina Motyčky muzeum udělalo vše potřebné pro splnění přísných podmínek spjatých s uchováváním Madony z Veveří jakožto národní kulturní památky.
K převozu je podle NG nutný souhlas úřadu
V posledních dnech galeristé opakovaně uváděli, že k předání potřebují souhlas úřadů. Mluvčí instituce ale zároveň sdělila, že jsou připraveni obraz vydat. „Pokud jí bude předložen zákonný souhlas příslušného krajského úřadu, Odboru památkové péče, s přemístěním obrazu. A zároveň bude zjištěno splnění podmínek zabezpečení ochrany obrazu jakožto národní kulturní památky,“ upřesnila mluvčí.
Jihomoravský krajský úřad ale souhlas nevydal. Podle něj, pokud bude dílo veřejně vystavené, tak není k přesunu potřeba. Stejný postoj má i ministerstvo kultury, které odmítlo, že by souhlas úřadu byl pro převoz nutný. Postačí oznámení Národnímu památkovému ústavu. Argumenty galerie označil právník Severin za irelevantní.
Galerie podala dovolání k Nejvyššímu soudu
Vydání obrazu potvrdil loni v prosinci Městský soud v Praze. Přiklonil se tak na stranu římskokatolické farnosti Veverská Bítýška, která si jej nárokovala v rámci církevních restitucí. Zástupci galerie se vydání bránili tím, že obraz nespadá pod zákon o majetkovém narovnání, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989, protože ho stát vlastnil už ve 20. letech.
Protože prosincový rozsudek už byl pravomocný, tak galerie podala dovolání k Nejvyššímu soudu (NS). V něm zmínila složitost a nejednoznačnost kauzy. „Jako organizace pověřená řádně hospodařit se státním majetkem je Národní galerie v Praze přesvědčena o nutnosti využití všech zákonem stanovených opravných prostředků,“ okomentovala rozhodnutí obrátit se na NS Národní galerie. Ta se stále nevzdává naděje, že se jí dílo podaří získat zpátky.
Spor o obraz mezi katolickou církví a galeristy se rozhořel už dříve, než začal soud. Původně se mohly strany dohodnout, kompromis ale nenalezly. Podle právníka farnosti Veverská Bítýška galerie odmítla nabídku církve, která navrhla, že galeristé dostanou dílo na půl století do bezplatné výpůjčky, když uznají církevní vlastnictví.