Přetížený Spořilov: Kvůli opravě až dvojnásobek autobusů

Praha - Téměř dvojnásobek autobusů projíždí od pátku kvůli opravě horkovodu středem Sídliště Spořilov. Jde přitom o oblast, kde si lidé už léta stěžují na přílišnou dopravu a emise. Podle organizátora hromadné dopravy by ale výluka měla trvat jen do 9. července.

Výkop kvůli opravě horkovodu zcela uzavřel ulici Na Chodovci, kterou obvykle projíždí několik autobusových linek. Ty teď zahýbají do ulice Hlavní. Jana Růžičková, místopředsedkyně spolku SOS Spořilov, uvádí, že v současnosti místem projíždí 1000 autobusů na úseku dlouhém 200 metrů: „Všichni lidi, kteří se pohybují v této nejobydlenější oblasti a nejnavštěvovanější zóně, jsou přímo ohroženi na zdraví,“ konstatuje Jana Růžičková.

Navíc dodává, že dalších 300 autobusů jede ještě blízkou Lešanskou ulicí, takže na 200 metrech je pak autobusů dokonce 1300. „To je mnohem horší než jakákoli situace jinde v Praze,“ říká Jana Růžičková a podmínky přirovnává k životu uprostřed autobusového nádraží. 

Lidem ze Spořilova vadí hlavně vysoký počet nanočástic ze spalovacích motorů. Proti příliš intenzivní dopravě protestují už řadu let. Podle Michala Vojtíška, vědeckého pracovníka ČVUT v Praze, se na Spořilově běžně naměří desítky až stovky tisíc nanočástic na cm3. „To je jeden až dva řády víc než městské pozadí. Znamená to desetinásobky toho, co můžete očekávat v klidné čtvrti v Praze,“ konstatoval Michal Vojtíšek.

ROPID: Autobusy jinudy jezdit nemohou

Dvojnásobný počet autobusů bude středem Spořilova jezdit až do odvolání. Podle místních šlo odklon vést i jinudy. Autobusy by podle nich mohly jezdit po okraji sídliště a ne středem. Organizátor hromadné dopravy, společnost ROPID, ale uklidňuje: I když se na zastávkách píše, že výluka platí do odvolání, oprava by měla být hotová do 14 dní. Za zvolenou trasou si stojí.

„Autobusy se potřebují dostat na tramvajovou trať a zároveň mají obsloužit spořilovské sídliště, tak to opravdu jinak nejde,“ konstatoval Filip Drápal, mluvčí ROPID. Doplnil, že objízdná trasa je ale o několik minut delší než ta standardní. 

Částečnou pomoc chystá Praha 4. Do problémové ulice zakáže vjezd autům a řidiči budou muset po objížďce. „Objízdná značka se dá už do ulice Choceradská, takže automobilový provoz by měl jít tamtudy,“ uvedl Petr Štěpánek (SZ), starosta Prahy 4. Oddělí se tak osobní auta od autobusů a měla by se zvýšit plynulost jejich průjezdu Hlavní ulicí. „Lidé by se na sídliště Spořilov dostali zezadu Choceradskou ulicí,“ dodal Petr Štěpánek (SZ).

Kdy tato objížďka začne platit, záleží podle starosty na policii. Sám doufá, že by to mohlo být ještě v pátek, vzhledem k výjimečnosti situace.

Starosta: Opravy infrastruktury není nutné hlásit radnici

Petr Štěpánek současně poukázal podle něj na nešťastné ustanovení, podle kterého Pražská teplárenská může podobné opravy dělat nejen bez stavebního povolení, ale i bez ohlášky. „My se tu věc dozvíme vlastně na základě dobrovolnosti Teplárenské. To je neštěstí, kdy ti, kdo využívají městskou infrastrukturu, mají v zákonech takové úlevy, že mohou dělat věci napřímo - a my se to dozvídáme často na poslední chvíli,“ uzavřel Petr Štěpánek (SZ), starosta Prahy 4.

Dvojnásobek autobusů na Spořilově (zdroj: ČT24)