Blankou denně projede asi 60 tisíc aut – město chce vyhnat zakázané kamiony

Po zhruba dvouměsíčním provozu využívá tunelový komplex Blanka v průměru asi 60 tisíc řidičů denně, celkem už Blankou projelo přes 4,3 milionu aut. Údaje k 5. listopadu novinářům představil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Změnila se i doprava na povrchu, ke zhoršení došlo hlavně na příjezdu od Strakonic a také na Praze 6 v Dejvicích nebo na Břevnově. Zlepšení naopak zaznamenali třeba v Argentinské nebo na nábřeží Ludvíka Svobody.

„Tunel Blanka v zásadě splnil očekávání. Počet aut, která tu projedou, se stále zvyšuje. Doprava je plynulá a bezpečná a nezaznamenali jsme zásadnější komplikace,“ uvedl Dolínek. Tunelový komplex tvoří tři tunely: Brusnický, Dejvický a Bubenečský. Nejvytíženější z nich je Brusnický, kterým projíždí až 67 tisíc aut denně. Nižší provoz je o víkendech, kdy Blankou projede v průměru asi 41 tisíc aut.

„Co se týče povrchu, někde auta zmizela, jinde vytvořila komplikace, což se bohužel očekávalo,“ dodal Dolínek. Na povrchu je nejhorší situace v Praze 6 a na příjezdu od Strakonic. Například v ulici Jugoslávských partyzánů se počet aut zvýšil z 14,3 na 16,1 tisíce aut. „To je dramatické zvýšení. Rozložilo se to ale po Dejvicích. Není to pozitivní, ale alespoň se tam dá fungovat,“ řekl Dolínek. Problém je i na Vítězném náměstí a v Patočkově ulici, která hlásí nárůst ze 30,2 na 42,7 tisíc aut.

V okolí Vítězného náměstí stojí hlavně ve špičkách nejen osobní automobily, ale také autobusy MHD, které nabírají zpoždění 15–20 minut. Hlavní město nyní situaci vyhodnocuje a chce Praze 6 poslat několik verzí návrhů, jak situaci zlepšit: pomoci by mohly třeba vyhrazené pruhy speciálně pro autobusy. 

„My v tuto chvíli posíláme Praze 6 návrh na řešení přechodů na hraně Vítězného náměstí a Svatovítské,“ uvedl Petr Dolínek. Jeden z přechodů na Vítězném náměstí by se mohl zrušit, v úvahu připadá také řešení pomocí světelné signalizace. Hlavně by ale mělo pomoci chystané přímé propojení Svatovítské ulice s Evropskou, aby se řidiči Vítěznému náměstí úplně vyhnuli.

Konkrétní řešení připravuje přímo Praha 6. „Dali jsme zelenou tzv. obchvatu Vítězného náměstí, který by se měl začít stavět v horizontu zhruba tří let," uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Blankou projede v průměru 60 tisíc aut denně (zdroj: ČT24)

Výrazný nárůst dopravy hlásí také tunel Mrázovka nebo Strahovský tunel, naopak v Letenskému tunelu aut mírně ubylo. Blanka také výrazně ulevila Veletržní ulici nebo Nuselskému mostu. Pokles o skoro 10 tisíc aut pak hlásí Argentinská nebo nábřeží Ludvíka Svobody. V Resslově ulici na Praze 2 prý po otevření Blanky došlo k mírnému poklesu, pak se tam ale podle Dolínka řidiči zase vrátili – teď se čísla pohybují zhruba na stejné úrovni jako před otevřením tunelového komplexu.

Vytíženost vybraných lokalit
Zdroj: tsk-praha.cz

Problémy Blanky: Řidiči v protisměru a zakázané kamiony

Vedení města chce jednat s dotčenými městskými částmi a najít postup, který by ulevil ulicím, kde se provoz výrazně zvýšil. Dojde taky na změnu některých značení - tak aby se řidiči v tunelovém komplexu lépe orientovali. Několik řidičů už totiž do Blanky vjelo v protisměru. Proto má být na asfalt nastříkán směr, kam který výjezd vede. Technická správa komunikací také řeší výběrové řízení na dodavatele vah pro kamiony, které do tunelu často vjíždějí, přestože tam nesmí.

Náměstek Dolínek bilancuje provoz Blanky (zdroj: ČT24)

Asi šestikilometrový tunel se otevřel letos v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, stála 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno.