Praha 6 reaguje na Blanku: Chce semafor na Vítězném náměstí

Praha 6 bude před přechodem na kruhovém objezdu na Vítězném náměstí testovat semafor, aby zmírnila dopady otevření tunelového komplexu Blanka na tamní dopravu. Příští rok by měli silničáři položit nový tichý asfalt v Patočkově ulici, za tři roky by se mohlo začít budovat nové propojení ústí Blanky s Evropskou ulicí, které by obcházelo Vítězné náměstí.

Do budoucna se zvažuje i možnost třetího jízdního pruhu v Karlovarské ulici, který by měl fungovat kyvadlově. Řidiči by ho využívali ráno ve směru do centra, odpoledne ven z Prahy. Návrhy představilo vedení Prahy 6.

Tunelový komplex Blanka se otevřel v sobotu 19. září, v první pracovní den jím projelo přes 46 tisíc aut. Podle starosty Ondřeje Koláře (TOP 09) si provoz ještě sedá, lidé zkoušejí různé cesty.

Největší problémy s provozem měly od víkendu Vypich, Svatovítská ulice, ulice Jugoslávských partyzánů a Vítězné náměstí. „Plynulý provoz z Blanky naráží na špunt v podobě Vítězného náměstí,“ řekl Kolář.

Události: Týden s Blankou (zdroj: ČT24)

Semafor by stál u přechodu pro chodce - těsně před kruhovým objezdem

Od ústí Blanky na Prašném mostě ke kruhovému objezdu na Vítězném náměstí se Svatovítská ulice postupně zužuje ze tří na jeden jízdní pruh. Ten je navíc na velmi krátkém úseku ještě přeťat třemi přechody pro chodce. „Kdyby řidiči využívali všechny tři pruhy a ukázněně dodržovali pravidlo zipu, byl by provoz plynulejší,“ domnívá se starosta.

Kolony ve Svatovítské byly ve špičkách i před otevřením Blanky, provoz tam brzdí nájezd na kruhový objezd. Proto po jednáních s policií chce městská část testovat, zda by provozu pomohl semafor umístěný u přechodu pro chodce těsně u vjezdu na kruhový objezd.

Vjezd do tunelu Blanka
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Už příští rok by se měl podle příslibu magistrátu pokládat tichý asfalt v Patočkově ulici, jejíž obyvatelé trpí hlukem z frekventované silnice. Po otevření Blanky tam podle Koláře ještě počet aut mírně stoupl.

Paradoxně na Svatovítské, ač to nevypadá, protože doprava ve špičce tam stojí, klesl počet aut o zhruba 400 denně. Oproti tomu na Patočkově narostl o zhruba tisíc aut.
Ondřej Kolář
starosta Prahy 6

Další opatření se zvažují také v Karlovarské ulici, která spojuje Bílou horu s Pražským okruhem. „Bavili jsme se o tom, že by se třeba Karlovarská rozšířila o jeden pruh, který by fungoval kyvadlově - v ranní špičce do centra, odpoledne opačně,“ vysvětlil Kolář.

Obchvat Vítězného náměstí?

V roce 2018 by se mohlo začít stavět dlouho uvažované propojení Svatovítské a Evropské ulice. Obchvat by měl vést kolem železnice a areálu kasáren, v Gymnasijní ulici vedle hotelu Diplomat by ústil do Evropské ulice. Podle místostarosty Prahy 6 Martina Polácha (ANO) městská část prosazuje variantu se dvěma jízdními pruhy.

„Existuje dohoda, že Praha 6 pořídí první územní studii, technickou studii a projekt pro zpracování EIA. Přípravu pak dokončí odbor strategických investic magistrátu," doplnil místostarosta.

Reálné dopady otevření Blanky vyhodnotí Praha 6 za měsíc

Starosta Ondřej Kolář uvedl, že radnice a magistrát vyhodnotí skutečné dopady Blanky na dopravu v Praze 6 zhruba po měsíci provozu. Radnice současně žádá o měření emisí na Patočkově ulici a měření hluku u všech výjezdů z tunelů Blanky, aby se zjistily bezprostřední dopady na okolí.

Zatímco zprovoznění tunelu, kterým zatím každou hodinu projede zhruba 1500 vozidel, přineslo problémy hlavně Dejvicím, bez kolon byly magistrála u hlavního nádraží a ulice V Holešovičkách. Praha očekává, že v nejbližších týdnech projede Blankou denně na 50 tisíc aut, v budoucnu by jich mělo být až 80 tisíc.

Rozhovor se starostou Prahy 6 Ondřejem Kolářem o dopravě po otevření Blanky (zdroj: ČT24)

Na Smíchově chce Praha 5 omezit provoz v Radlické

Radnice Prahy 5 chce ze Smíchova po zprovoznění Blanky dostat především tranzitní dopravu. Od soboty tam významně klesla doprava v Ostrovské a Vltavské ulici, tedy ze západního směru na magistrálu. Rovněž chce omezení provozu v některých ulicích, například v ulici V Botanice, Kartouzské nebo Radlické. O jeden jízdní pruh by mohlo být zúženo Hořejší nábřeží.

„V uplynulém půlroce zde toto opatření bylo částečně realizováno z důvodu oprav sítí pod vozovkou a nedocházelo zde k výraznějšímu vzdutí automobilové dopravy," uvedl místostarosta Prahy 5 Petr Hnyk (SZ).

Praha 8 chce zahloubit ulici V Holešovičkách

Radnice Prahy 8 chce vyčkat a dopravu vyhodnotit. „V prvních dnech po otevření se nenaplnily obavy z totálního dopravního kolapsu ulice V Holešovičkách, která na tunel navazuje, ale na zásadní závěry je zatím brzy," řekl radní Prahy 8 pro dopravu Karel Šašek (ČSSD). Ulici V Holešovičkách navrhuje městská část zahloubit, o tom ale rozhoduje magistrát.

Praha 7: Na Letné provoz polevil, v Holešovicích se mírně zvýšil

Praze 7 tunel ulevil. „Dopravní situace se zlepšila zejména v ulicích Veletržní, Korunovační a Milady Horákové, které se denně potýkaly s kolonami," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ).

Mírný růst dopravy se podle něj objevuje na některých místech v dolních Holešovicích. Připravuje se zklidnění Veletržní, kde by měl v každém směru zůstat jen jeden jízdní pruh.

V Karmelitské jen 20 kilometrů v hodině

V Karmelitské ulici v Praze 1 by měla vzniknout zóna, kterou by se mohlo jezdit rychlostí pouze 20 kilometrů za hodinu. Úprav by se měla dočkat také Vítězná ulice, která by byla pro řidiče ve směru od mostu Legií neprůjezdná.