Češi dokončili obnovu trati z Aše do Bavorska. Čeká se na Němce

Aš - Český úsek železniční trati z Aše do Bavorska, kudy v 50. letech doslova prorazil na Západ takzvaný Vlak svobody, je hotov. Na rekonstrukci německého úseku od hranic do Selbu se ještě čeká. Už letos by tam ale měly začít jezdit první vlaky. Plánuje se pravidelné spojení mezi Chebem a bavorským Hofem.

Obnova tratě z Aše do Bavorska (zdroj: ČT24)

Práce na německé straně trvají o něco déle jednak proto, že z celkových sedmi kilometrů trati leží na území Bavorska její delší část, navíc musí Němci postavit i dva železniční mosty nad silnicí. Položit musí také zcela nové koleje, kdežto v Česku zůstala část železnice zachována. Výstavba trati vyšla českou Správu železniční dopravní cesty na 78 milionů korun. Bavorsko investuje do výstavby až 10 milionů eur (asi 270 milionů korun)

Trať z Aše do Selbu posledních 20 let nikdo nepoužíval, za tu dobu zpustla a zarostla stromy. Teprve až v roce 2012 se na její obnově dohodlo české a bavorské ministerstvo dopravy. První vlaky by mohly vyjet už letos 13. prosince spolu se zavedením nových jízdních řádů. Z Chebu do Hofu bude jezdit denně devět párů vlaků.

Trať je známá především svou historií. 11. září 1951 tudy projel tzv. Vlak svobody. Strojvůdce běžného spoje z Chebu do Aše tehdy nezastavil a prorazil hraniční bariéru do Bavorska. Šlo o jeden z nejznámějších masových útěků na Západ. Většina ze 110 cestujících, kteří o plánu strojvůdce nevěděli, se nicméně do Československa vrátila.

Obnova trati Aš–Selb
Zdroj: ČT24