I přes slib Zelených se zlevnění ročního jízdného v Brně nejspíše odkládá

Roční jízdenka na brněnskou hromadnou dopravu od nového roku nejspíš nezlevní, přestože to Strana zelených několikrát slibovala. Podle náměstka primátora Richarda Mrázka (ANO), na to zatím město není připravené. Zlevnění MHD je ale v koaliční smlouvě a Zelení na něm trvají, i když termín posunuli na podzim 2016. Jinak prý z koalice vystoupí.

Do podzimních voleb v roce 2014 šla Strana zelených se slibem, že zlevní roční jízdné pro Brňany s trvalým bydlištěm na polovinu. Ještě v dubnu letošního roku náměstek Martin Ander (SZ) věřil, že je to možné. "Všechno směřuje k tomu, abychom tento slib od nového roku 2016 skutečně splnili," uvedl tehdy. Nyní se žádné velké přípravy na zlevnění nekonají. Brňané tak ještě nějakou dobu budou platit za roční kupón 4750 korun - tedy o 1100 korun víc, než lidé v hlavním městě.

Přesto Ander stále věří, že zlevnění možné je. "Záleží samozřejmě na ochotě koaličních partnerů na té věci pracovat, ale koaliční smlouva, kterou všichni podepsali, jasně říká do dvou let. To je horizont, přes který my už nebudeme ochotní jít," řekl náměstek. Dodal, že částka, kterou nyní tamní obyvatelé platí za roční jízdné, je absurdní a je podle něj reálné i snížení o polovinu ceny. "Ta hodnota, se kterou do toho jednání jdeme, je zhruba 2 500 korun, ale samozřejmě o tom budeme jednat," uvedl Ander.

Nyní se podle jeho slov řeší právní náležitosti celého záměru snížit cenu jízdného. "Tuto věc jsem si vzal na starost, budu tyto náležitosti prověřovat. Zároveň tomu musí odpovídat určité ekonomické kalkulace na straně dopravního podniku. Tam zase je to resort pana náměstka Mrázka, který k tomu musí dát potřebné pokyny, aby dopravní podnik mohl připravit podklady," uzavřel Ander.

Mrázek vidí snížení ročního jízdného až na rok 2017

Náměstek Richard Mrázek (ANO), který zodpovídá za dopravu, se na snížení ročního jízdného dívá jinak. "Já jsem přesvědčený, že pro ty další roky by to snížení nemělo být větší než nějakých 20 nebo 25 procent, protože nám to reálně nepřinese více cestujících než nějakých 5 nebo 10 procent. A my se s tím budeme muset v rámci rozpočtu poprat" okomentoval situaci Mrázek. Podle něj není Brno na snížení jízdného od roku 2016 připraveno. "Ale věřím, že od roku 2017 by se nám to mohlo povést," dodal.

Levnější jízdné má především jeden cíl, a to přilákat Brňany do MHD. Jenže tramvaje nejsou nafukovací. "Na některých linkách už teď je ta intenzita spojení tak exponovaná, že už nelze příliš mnoho spojení třeba ve špičce přidávat," popsala situaci mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová. Podle Mrázka tak bude reálné snížení na polovinu až po přestavbě železničního dopravního uzlu. Vznikne tak totiž více prostoru pro další tramvajové a autobusové spoje.

I bez slev přibývají předplatitelé ročních jízdenek na MHD

Pro magistrát by snížení na polovinu znamenalo výpadek 160 milionů korun. Počty cestujících s ročními kupóny přitom rostou i bez slev. Za posledních šest let o necelých 34 tisíc. Další jednání budou v koalici nejspíše na podzim. Zelení do nich půjdou s požadavkem snížení na dva a půl tisíce korun. Zásadní pro ně ale je, aby roční kupón stál v Brně míň než v Praze - což je zhruba třicet procent.