Fialové zóny a kontrola aut podle SPZ - nové parkování v Praze

V Praze zřejmě začnou na podzim rychle přibývat takzvané modré zóny a parkovací automaty. Nejdříve se pilotně objeví v Praze 5 a 6. Systém placeného stání tam ale bude velmi rozdílný oproti tomu, který už několik let funguje v centru města. Jiné budou automaty, barvy zón i jejich pravidla.

Zatím jsou parkovací zóny jen v některých částech Prahy, hlavně v centru. Na přelomu září a října ale mají přibýt i na Smíchově, v Dejvicích a do konce roku pak i v Karlíně, Libni a Nuslích. Podle aktuálního návrhu nové koncepce parkovací zón se počítá i s řadou dalších lokalit. Rezidenti se na zóny těší, jiní ale vidí komplikace.

Například vedení Prahy 5 plánované zavedení zón velmi vítá. „Jsme tady velmi přeplnění a občané, kteří zde bydlí, si beztrestně skoro nezaparkují,“ popsal dosavadní stav Jan Smetana (ČSSD), radní pro dopravu Prahy 5.

První usnesení ohledně toho, že parkovací zóny chce zavést i Praha 6, pochází už z roku 2007. Radní pro dopravu Prahy 6 Petra Kolínská (SZ) je proto ráda, že se i tato městská část parkovacích zón konečně dočká. Připomíná totiž, že v Praze 6 nejsou záchytná parkoviště.

„Sousedíme s kladenským regionem. Takže si od toho slibuju velkou úlevu pro ulice Prahy 6,“ konstatovala Petra Kolínská (SZ), radní pro dopravu Prahy 6. V souvislosti s náporem řidičů ze Středočeského kraje, kteří se snaží parkovat v jejich obvodě, Petra Kolínská navrhuje, aby tito řidiči začali používat veřejnou dopravu. „Usiluji o to, aby zejména Praha posílila linky MHD,“ uvedla Petra Kolínská (SZ), radní pro dopravu Prahy 6.

Jeden z řidičů, kterého redaktor ČT oslovil, ale moc nadšený nebyl. Konstatoval, že pokud se mají parkovací zóny rozšířit i do Prahy 5 a 6, bude pak už snad lepší jezdit místo autem jen na kole. 

Na otázku, jak mají nový systém parkování řešit mimopražští řidiči, kteří třeba přijíždějí do hlavního města za prací, náměstek primátorky Petr Dolínek odpověděl, že magistrát dává prioritu vzniku dalších P+R parkovišť.

Praha 6

  • Pilotní projekt se týká asi 1000 parkovacích míst v centrálních Dejvicích.
  • Celkově systém obsáhne 10 000 parkovacích míst.
  • Nové zóny vzniknou hlavně podél nových stanic metra a podél hlavních komunikací Patočkova a Evropská.

Praha 5

  • Pilotní projekt se týká oblasti za Újezdem.
  • První etapa zahrne centrální část Smíchova až po začátek Košíř.

Nové barevné značení zón

Lidé ze čtvrtí, kde se zóny zavádí nově, si ovšem budou muset zvyknout na jiné barvy, než jaké už v centru Prahy fungují. Bude to modrá, fialová a oranžová. „Modrá zůstává rezidenční, ale je možnost parkovat i pro návštěvníky. Fialová je smíšená. Oranžová je jenom pro návštěvníky a bude tvořit několik málo procent z celého systému,“ popsala Petra Kolínská (SZ), radní pro dopravu Prahy 6.

I v modré, čistě rezidenční zóně může nově zaparkovat každý, parkovné zaplatí mobilem. To by mělo pomoci třeba řemeslníkům a dalším, kteří potřebují zaparkovat jen na kratší dobu. Pro placení přes mobil vznikne speciální aplikace.

Tam, kde už jsou parkovací zóny nyní, zůstane stávající systém ještě 2 až 3 roky. Teprve pak se sjednotí. Vedle sebe tak v Praze budou dočasně fungovat dvoje pravidla. Jako první se nové parkovací automaty objeví v části Prahy 5 a 6. Nebudou ale vypadat jako ty dosavadní, na které jsou řidiči zvyklí z Prahy 1, 2, 3 nebo 7. Nově půjde platit nejenom hotovostí, ale i kartou, a hlavně automat už nebude vydávat parkovací lístky, které si řidiči museli dávat za okno.

image_653337
Zdroj: ČT24

Novým důkazem zaplacení parkovného totiž bude přímo SPZ auta, kterou předtím řidiči zadají přímo do parkovacího automatu. Jen podle poznávací značky se pozná i rezident, který smí parkovat v modré zóně. Vůbec se tak nepočítá ani s nálepkami za okno pro rezidenty.

Podle Petry Kolínské z Prahy 6 budou kontrolu parkování zajišťovat 4 auta se speciální kamerou. Ta bude snímat poznávací značky automobilů, bude posílat data do systému, který vyhodnotí, jestli to auto má zaplaceno, a pokud ne, vygeneruje pokyn k zaplacení pokuty. V první instanci by pokuty měly řešit městské části, odvolacím orgánem by nově měl být magistrát.

Radní pro dopravu Prahy 5 Jan Smetana vítá další novinku navrženého systému - parkovat jako rezidenti by mohli i lidé, kteří v dané městské části sice dlouhodobě žijí, ale dosud si tam třeba nemohli zřídit trvalé bydliště. „Máme zde občany, kteří tu bydlí více než 10 let, a v občance jsou hlášeni třeba v Ostravě,“ konstatoval Jan Smetana.

Výslednou podobu systému parkování ještě ovlivní městské části 

Hlavní město teď návrh rozšíření ještě konzultuje s městskými částmi. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka dal magistrát městským částem ještě 3 týdny na vyjádření, kde chtějí nebo naopak nechtějí parkovací zóny. Zdůvodnil to tím, že původní návrh byl připraven loni, ještě před komunálními volbami.

Co zatím není definitivně stanovené, jsou ceny parkovného. Podle náměstka Petra Dolínka se i tam dá do jisté míry diverzifikovat, jestli zóna bude v atraktivním místě v centru Prahy, nebo na okraji metropole. U každé zóny navíc můžou platit i částečně jiné časy účinnosti, nemusí tedy nutně jít o 22 hodin denně, ale třeba jen o čas od 7:00 do 16:00. 

Přípravy na rozšiřování zón začnou, jakmile bude potvrzený vítěz tendru na provozovatele. To by mohlo být už příští týden. 

Parkovací asociace: Problém dělají hlavně auta Středočechů

Hostem ve studiu Událostí v regionech byl předseda České parkovací asociace Petr Horský. Ten není přesvědčen o tom, že by Praze parkovací místa chyběla. Můžou podle něj sice existovat lokální problémy, ale pokud se spočítají počty aut a obyvatel, bilance mezi potřebami a nabídkou je podle něj vyrovnaná.

Příčinou nedostatku parkovacích míst jsou ale podle něj Středočeši a další lidé, kteří do hlavního města jezdí a v ulicích parkují. „Co je zapotřebí začít dopracovávat, je záchyt na hranicích hlavního města Prahy, a to buď výstavbou P+R, nebo ve spolupráci se Středočeským krajem - tedy “chytat„ auta ještě na území středních Čech,“ uvedl předseda České parkovací asociace Petr Horský. Dodal, že koncepce smíšených parkovacích zón, se kterou magistrát přichází, je podle něj velkým krokem kupředu.

Modré zóny nově mají i v Plzni

V modrých zónách parkují od pondělí 18. 5. nově taky auta v Plzni. Stovky míst přibyly přímo v historickém jádru města. Radnice vyšla vstříc zejména rezidentům, pro které jsou zóny rezervovány. Pro řidiče to znamená novou zkušenost. Bez karty rezidentů v těchto místech už nově parkovat nesmí. Někteří oslovení to ovšem zjistili až přímo na místě.

image_653335
Zdroj: ČT24

Dopravní náměstek plzeňského primátor Petr Náhlík (KDU-ČSL) v souvislosti z novými zónami připomněl dosavadní zkušenost s parkujícími řidiči a s tím, že někteří určitý typ dopravního značení „přehlížejí“: „Někdo vnímá jenom to vodorovné, někdo jiný jen to svislé. V tomto případě máme obojí, tak už je to snad každému jasné,“ řekl Petr Náhlík.

Jedna z největších modrých parkovacích zón je napříkla v Sedláčkově ulici. Rezidentům patří celá pravá strana silnice. V centru města je nově vyznačeno celkem 12 takových míst. Jejich počet ale nemusí být definitivní.

Podle dopravního náměstka primátora Petra Náhlíka město zváží, jak se systém osvědčí přes letní turistickou sezonu. Případné změny by pak přišly na řadu příští rok.  

Nový systém je novinkou i pro strážníky městské policie. Botička a peněžitý trest teď čeká bez vymlouvání na každého řidiče, který na parkování za modrými pruhy nemá nárok. Jak popsala mluvčí plzeňské městské policie Jana Pužmanová, kontroly budou probíhat v rámci běžného výkonu služby. Strážníci budou kontrolovat, zda vozidlo je označeno příslušnou rezidentskou kartou. Pokud auto kartu mít nebude, řidiči hrozí na místě pokuta až do dvou tisíc korun. V krajním případě může auto nechat městská policie odtáhnout. 

Mluvčí strážníků konstatovala, že nový systém by měl řidičům pomoci. Připomněla, že dosud se několikrát denně stávalo, že řidiči zastavili na místě pro rezidenty, kde stát nesměli, ale byli přitom přesvědčeni, že jde o místo pro placené parkování - proto si i zaplatili parkovací lísteček. Nově by podle Jany Pužmanové měl být systém parkování jasnější a přehlednější.

Parkovací zóny v Praze a Plzni (zdroj: ČT24)