Let repliky Kašparova letadla po 105 letech

Pardubice - Přesně před sto pěti lety, tedy 16. dubna 1910, vzlétl první český letec Jan Kašpar se svým letadlem Blériot. Uletěl tehdy jen dva kilometry, ale tímto úspěšným pokusem začal éru české aviatiky. V Pardubicích si výročí nadšenci připomněli vzletem repliky slavného letounu.

Blériot, tedy přesněji řečeno, jeho replika, létá maximální rychlostí 100 kilometrů za hodinu a i když to tak na první pohled možná nevypadá, je to velmi spolehlivý stroj. Vyroben je ze dřeva, kovu a potažen je plátnem. Váží přes 300 kilogramů. Aviatik Peter Mára poznamenal, že letadlo je sice na pohled křehké, ale přesto vyhovuje dnešním předpisům. „Takže samozřejmě nemohu očekávat, že by se to rozpadlo,“ řekl s nadsázkou Peter Mára.

Jan Kašpar vzlétl 16. dubna 1910. Tehdy vystoupal do výšky necelých 25 metrů a ve vzduchu se udržel jen několik minut - uletěl 2 km. Přesto je dodnes tento let považován za historicky první úspěšný pokus českého aviatika.

Historik Jiří Kotyk připomněl, že už předtím sice v českých zemích létal Francouz Gaubert nebo Němec Hieronymus, ale Kašpar byl skutečně prvním Čechem. Let proběhl v prostoru bývalého vojenského cvičiště na dnešní Dukle. Kašpar pro něj použil Blériot XI, který si dovezl z Francie, ačkoli už v té době měl vyvinuté své letadlo systému JK.

O rok později – 13. května 1911 – potom Jan Kašpar uskutečnil první dálkový přelet z Pardubic do Prahy. 

Jan Kašpar (20. května 1883 Pardubice – 2. března 1927 Pardubice)

Český inženýr, průkopník aviatiky. Vystudoval strojní inženýrství na C. a k. české vysoké škole technické v Praze. Působil v automobilce Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, pak se vrátil do rodných Pardubic a spolu s bratrancem Ing. Evženem Čihákem se věnoval konstrukci letadel.

Po získání prvních zkušeností s pilotáží složil dne 16. června 1910 pilotní zkoušku před komisí. V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice–Chrudim a zpět, který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund ve výši 400 metrů. Téhož dne vzlétl Kašpar s prvním cestujícím, jímž byl jeho bratranec Evžen Čihák.

Slavný let Pardubice – Velká Chuchle, který jej proslavil, uskutečnil 13. května 1911. Vzdálenost 121 km překonal za 92 minut ve výšce asi 800 m. Letoun, kterým tento let absolvoval, daroval Kašpar v roce 1913 tehdejšímu Technickému muzeu Království českého (dnes Národní technické muzeum v Praze), kde je vystaveno dodnes.

Při jednom z letů se Jan Kašpar zřítil, ale nezahynul, a provozoval i nadále leteckou školu. Zemřel v chudobě 2. března 1927 – pod vlivem duševní nemoci spáchal sebevraždu.

Zdroj: Wikipedie

Aviatik zopakoval let Jana Kašpara (zdroj: ČT24)