U Litoměřic se čelně srazily vlaky. Strojvedoucí je zraněný

Litoměřice - V Žalhosticích na Litoměřicku se dnes dopoledne čelně srazily dva nákladní vlaky. Nehoda zcela zastavila provoz na trati z Ústí nad Labem na Lysou nad Labem, strojvedoucí jednoho z vlaků skončil s lehkým zraněním v nemocnici. Příčinou srážky byla pravděpodobně lidská chyba, uvedl náměstek Drážní inspekce Jan Kučera. Viníka by inspektoři mohli znát za několika hodin nebo dnů. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by mohla být trať mimo provoz až tři dny. Škody přesáhnou 25 milionů korun, policie původně mluvila i o 100 milionech.

„Velice předběžně to vypadá na chybu člověka. Zatím to vypadá, že zabezpečovací zařízení fungovalo tak, jak má, ale může se ještě cokoli ukázat. Jsme teprve na začátku. Zatím vycházíme z toho, co nám řekl jeden ze strojvedoucích,“ řekl Kučera s tím, že vyšetřování nehody potrvá měsíce. Zcela jasno v příčinách by mohla inspekce mít během několika dnů.

Vlaky ČD Cargo se čelně srazily v 08:40 hodin u obce Žalhostice a vykolejily. Dvanáct vozů je zcela mimo koleje, poškozený je jak svršek trati, tak trakční vedení. Strojvedoucí jednoho z nich skončil s lehkým zraněním v nemocnici. Čelní srážky vlaků jsou podle mluvčího inspekce Martina Drápala neobvyklé. „Jsou to zcela výjimečné případy, poslední čelní srážka vlaků se stala v roce 2011 u Vodňan v jižních Čechách,“ doplnil Drápal.

Omezení provozu a průběh výluky sledujte na stránkách Českých drah.

Srážka nákladních vlaků na Litoměřicku
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Jeden z vlaků projel návěst stůj

Podle Kučery platila v době nehody na trati výluka a soupravy jezdily jen po jedné koleji. Vlak s prázdnými plošinovými vozy, který jel ve směru od Ústí nad Labem, měl zůstat stát ve Velkých Žernosekách a počkat na vlak s uhlím, který jel v opačném směru. „Vlak od Ústí nad Labem ale ve stanici Velké Žernoseky nezastavil, projel kolem návěsti zakazující jízdu, poškodil výhybku a vjel na trať směr Litoměřice. V důsledku této nedovolené jízdy vlaku zabezpečovací zařízení změnilo návěst dovolující jízdu vlaku od Litoměřic na návěst stůj,“ řekl Kučera. Strojvedoucí druhého vlaku okamžitě zastavil. Před možným zraněním se zachránil skokem z lokomotivy. „Vlak od Ústí nad Labem narazil do stojícího vlaku rychlostí 50-60 kilometrů za hodinu,“ dodal Kučera. 

Policie původně odhadovala škody na 100 milionů, podle Kučery ale budou výrazně nižší. Podle odhadů je škoda na trati 1,5 milionu, na vozech 25 milionů korun. „Případ vyšetřujeme pro podezření z obecného ohrožení,“ řekla krajská policejní mluvčí Bartošová.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše by trať mohla být uzavřena až tři dny. „Odhad zprovoznění trati se pohybuje od 48 do 72 hodin. K odstranění následků bude třeba nehodový vlak,“ doplnil Illiaš. 

Dráhy nasadily náhradní autobusovou dopravu. Autobusy jezdí mezi stanicemi Ústí nad Labem-západ, Polepy na Litoměřicku.

Na místo nehody dorazil i ministr dopravy Dan Ťok, aby si prohlédl práci záchranných složek během ostrého nasazení.

U Litoměřic se srazily nákladní vlaky (zdroj: ČT24)

Výběr čelních srážek vlaků na českém území:

18. září 1928 - Čelní srážku rychlíku s nákladním vlakem ve stanici Zaječí na Břeclavsku nepřežilo 24 (nebo 26) lidí.

2. července 1932 - Čelní srážka dvou osobních vlaků v silné bouřce u zastávky Znosim mezi Domašínem a Vlašimí si vyžádala deset mrtvých a 15 zraněných.

27. dubna 1957 - Srážka osobního vlaku s ujetým nákladním vagónem mezi Brumovem a Bylnicí si vyžádala deset mrtvých a šest zraněných.

14. listopadu 1960 - Dosud největší železniční neštěstí v historii českých zemí zapříčinila čelní srážka osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem u obce Stéblová na Pardubicku. Nehoda si vyžádala 118 obětí, zhruba sto osob utrpělo zranění.

25. srpna 1990 - Osobní vlak se čelně střetl s manipulační soupravou u obce Spálov na Semilsku. Nehoda si vyžádala 14 mrtvých a 32 zraněných.

24. června 1995 - Osobní motorový vůz se u zastávky Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku srazil se čtyřmi vagony, jež ujely při posunu. Nehoda si vyžádala 19 životů.

23. prosince 2000 - V železniční stanici Plešnice v okrese Plzeň - sever se čelně srazil nákladní vlak s osobním. Při srážce zahynul strojvedoucí osobního vlaku, těžce zraněn byl strojvedoucí nákladního vlaku.

10. května 2002 - Nákladní vlak s americkou vojenskou technikou směřující z Německa na cvičení do vojenského prostoru Hradiště se u Vojkovic na Karlovarsku srazil s českým nákladním vlakem. Zahynul třiapadesátiletý strojvůdce českého vlaku.

22. července 2004 - Při čelní srážce dvou osobních vlaků u Blanice na Strakonicku zahynuli dva lidé a 29 osob bylo zraněno, z toho 16 těžce. Vlaky se měly křižovat v Bavorově, strojvedoucí ale podepsal rozkaz o křižování a pokračoval v cestě. Za obecné ohrožení ho potrestal soud čtyřmi roky vězení.

1. září 2007 - Dva motorové osobní vlaky se čelně srazily mezi zastávkami Pražák a Svinětice u Vodňan na Strakonicku. V soupravách cestovalo celkem 25 lidí. Lehké zranění utrpělo 12 lidí a jedna žena byla zraněna středně těžce.

10. listopadu 2008 - Ve Ždírci nad Doubravou na Havlíčkobrodsku se osobní vlak se dvěma vagony jedoucí z Pardubic střetl asi 20 metrů před vjezdovým návěstidlem do stanice s posunujícím nákladním vlakem. Zraněno bylo 13 lidí, z toho dva těžce.

16. února 2009 - Přes 40 zraněných, z toho tři těžká, si vyžádala čelní srážka osobních vlaků na jednokolejné trati v Paskově na Frýdecko-Místecku. Viníkem nehody byl strojvedoucí motorového vlaku jedoucího od Paskova do Ostravy, který nepočkal na osobní vlak z Ostravy, s nímž se měl ve stanici křižovat.