Motorová svíčka slaví dvě výročí

Tábor – Všichni ji známe a všichni dobře víme, jak je pro funkci auta nezbytná. Řeč je o motorové svíčce. Ta v současné době slaví dvě výročí. Před sto padesáti lety byla vynalezena v Belgii a před sedmdesáti pěti lety se začala vyrábět v Táboře, kde se dělá dodnes. Vyváží se celkem do osmdesáti zemí světa.

První táborská svíčka pocházela dílny zakladatele firmy Josefa Brucka. Vyráběla se v padesátých letech, vyrábí se i dnes. „Když jsem do tohoto podniku nastupoval, tak se svíčka vyráběla víceméně ručně, byla tady spousta lidí, kteří obsluhovali velice jednoduché stroje,“ vzpomíná letitý pracovník firmy Josef Drtina.   

Zatímco na počátku z linek táborské továrny odcházelo sotva deset typů, dnes jich tady vyrábějí čtyři sta padesát. Nejen do aut včetně Lamborghini, ale také do modelů, motorových pil, sekaček nebo plynových kotlů. A to je důvod, proč výrobu zásadně neomezila krize. „Velkou část výroby dodáváme pro tzv. náhradní spotřebu, která zdaleka nebyla tak postižena krizí jako automobilový průmysl,“ vysvětluje majitel firmy Mojmír Čapka.

Reportáž Kristiny Vrkočové (zdroj: ČT24)

Josef Bruck se z úspěchu své firmy těšil krátce. Ani ne deset let po založení zemřel v koncentračním táboře. Dnes jsou svíčky jedním z mála ryze českých výrobků, které dobývají svět, a nejen ty. Práci více než pěti stovkám lidí zaručují i jiné zdejší unikátní produkty – snímače. Čím modernější auto, tím je potřeba snímačů větší. Jenom na zkušebním motoru je jich nejméně patnáct. „Snímače slouží k monitorování funkcí motoru. V motoru je využita řídící jednotka, která potřebuje k tomu, aby vyhodnotila stav motoru, nějaké signály. A ty dávají právě tyto snímače,“ říká vedoucí vývoje Jiří Šustr.

Svíčky i snímače mají společného nejen výrobce. Tady je vyvinuli, tady se od začátku do konce vyrábějí a převážná část evropských aut 21. století bez nich prostě nejede.