Tábor – Všichni ji známe a všichni dobře víme, jak je pro funkci auta nezbytná. Řeč je o motorové svíčce. Ta v současné době slaví dvě výročí. Před sto padesáti lety byla vynalezena v Belgii a před sedmdesáti pěti lety se začala vyrábět v Táboře, kde se dělá dodnes. Vyváží se celkem do osmdesáti zemí světa.
Motorová svíčka slaví dvě výročí
První táborská svíčka pocházela dílny zakladatele firmy Josefa Brucka. Vyráběla se v padesátých letech, vyrábí se i dnes. „Když jsem do tohoto podniku nastupoval, tak se svíčka vyráběla víceméně ručně, byla tady spousta lidí, kteří obsluhovali velice jednoduché stroje,“ vzpomíná letitý pracovník firmy Josef Drtina.
Zatímco na počátku z linek táborské továrny odcházelo sotva deset typů, dnes jich tady vyrábějí čtyři sta padesát. Nejen do aut včetně Lamborghini, ale také do modelů, motorových pil, sekaček nebo plynových kotlů. A to je důvod, proč výrobu zásadně neomezila krize. „Velkou část výroby dodáváme pro tzv. náhradní spotřebu, která zdaleka nebyla tak postižena krizí jako automobilový průmysl,“ vysvětluje majitel firmy Mojmír Čapka.
Josef Bruck se z úspěchu své firmy těšil krátce. Ani ne deset let po založení zemřel v koncentračním táboře. Dnes jsou svíčky jedním z mála ryze českých výrobků, které dobývají svět, a nejen ty. Práci více než pěti stovkám lidí zaručují i jiné zdejší unikátní produkty – snímače. Čím modernější auto, tím je potřeba snímačů větší. Jenom na zkušebním motoru je jich nejméně patnáct. „Snímače slouží k monitorování funkcí motoru. V motoru je využita řídící jednotka, která potřebuje k tomu, aby vyhodnotila stav motoru, nějaké signály. A ty dávají právě tyto snímače,“ říká vedoucí vývoje Jiří Šustr.
Svíčky i snímače mají společného nejen výrobce. Tady je vyvinuli, tady se od začátku do konce vyrábějí a převážná část evropských aut 21. století bez nich prostě nejede.