Královopolské tunely jsou těsně před dokončením

Brno – Brněnské Královopolské tunely slaví čtyři roky od prvního zarytí bagru. Tentokrát ještě s dělníky v útrobách, páté výročí už má být ve znamení plného provozu. Česká televize získala exkluzivní záběry podoby tunelů těsně před dokončením. Chybí už jen finální povrch, kamery a dopravní značení.

Poprvé se zakousl bagr do Královopolských tunelů v lednu 2008. V březnu 2010 ukončila prorážka tunelů dva roky úsilí, kdy dělníci ve štolách pracovali dnem i nocí. „V současné době probíhá montáž technologie v tunelech. Jedná se o natažení kabelové sítě,“ říká ředitel výstavby tunelů Vladimír Macík. Délka kabelové sítě, která se v tunelech použila, by stačila na cestu z Prahy přes Brno až do Ostravy – je to 380 kilometrů. „V tunelu chybí ještě vozovky, kvůli požárním hlediskům se dělají cemento-betonové,“ dodává Macík.

Stavba Královopolského tunelu
Zdroj: ČT24

Za 4 roky práce se na této stavbě přemístilo milion sto tisíc kubíků zeminy. Takové množství by na korbě odvozilo přes 183 tisíc tatrovek. Tunely jsou místy dokonce necelých 5 metrů pod zástavbou. Přesto jsou výsledky poklesu domů lepší, než se předpokládalo. „Podle odhadů to mělo sedat o 160 mm, ale ve skutečnosti to bylo jen kolem 30 mm,“ popisuje Lubomír Pivnička z geotechnického monitoringu. A to i přes nepříznivé jílovité podloží.

Vyzkoušet finální koberec poprvé a naposledy na kole, kolečkových bruslích nebo pěšky bude možné v květnu, kdy se tunely otevřou veřejnosti.

Reportáž Barbory Žítkové (zdroj: ČT24)

Podle původního plánu se auta brněnskými Královopolskými tunely měla prohánět už měsíc. Občanské sdružení, potažmo rozhodnutí pražského městského soudu, které ražbu na čtyři měsíce zastavilo, termín dokončení oddálilo až na konec prázdnin 2012.